I familjen Anderssons kök berättar föräldrarna Peter och Anna om sin son Oskar. Han går på högstadiet på Paulinska skolan och har fått diagnosen adhd. För några veckor sedan skulle alla i hans klass vara med på en utflyktsdag. Han såg fram emot det men samma dag den var fick han veta att han inte fick följa med sina klasskamrater.
Strax efter klockan åtta på morgonen den dagen fick Peter ett telefonsamtal från Pauliina Björkman, skolans rektor. Hon förklarade att den extra resurspersonen som skulle följa med på utflykten blivit sjuk. Skolan kunde därför inte ta hand om Oskar på bästa sätt under utflykten, som startade en halvtimma senare.
Oskar fick vara kvar i ett särskilt klassrum på skolan och plugga tillsammans med skolpersonal. När Anna fick veta vad som hade hänt blev hon ledsen.
- Jag kan inte förstå hur man kan resonera på det viset. De dömde honom som en bråkstake redan från början. Sedan ringde de till oss när det var för sent för oss att vara med så att han kanske hade kunnat följa med.
Pauliina Björkman förklarar att skolan hade svårt att hitta en annan lösning där Oskar skulle kunna känna sig trygg.
- Han kunde tyvärr inte vara med på aktiviteten och det är olyckligt.
Andreas Gydingsgård, verksamhetschef för grundskolan, tycker inte heller att det var bra att Oskar inte kunde delta i utflyktsdagen.
- Alla elever var med, det här var ett olyckligt exempel där det i frånvaron av personal behövdes hitta en annan lösning. Alla ungdomar ska ha möjlighet att delta i den här dagen som är jätteviktig, säger han.
Fotnot: Anna, Peter och Oskar Andersson heter egentligen något annat.
Läs mer i dagens Strengnäs Tidning där Skolverket ger sin syn på händelsen.