Analysen klar i Strängnäs – därför störtade flygplanet

Statens haverikommission, SKH, har nu genomfört och presenterat den tekniska undersökningen av flygplanet som kraschade i Örebro sommaren 2021. Därmed är det snart dags för vrakdelarna att lämna hangaren i Strängnäs.

Statens haverikommissions lokal ligger på Gorsingeberget i Strängnäs. Här har den tekniska undersökningen av flygplanet som kraschade i Örebro genomförts.

Statens haverikommissions lokal ligger på Gorsingeberget i Strängnäs. Här har den tekniska undersökningen av flygplanet som kraschade i Örebro genomförts.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2023-01-31 18:32

– Undersökningen utfördes dels på olycksplatsen, dels i Strängnäs. Motor- och propellerundersökningen genomfördes dock i Kanada, med tillverkaren och oss representerade, säger Tony Arvidsson, teknisk utredare för flygplanet SE-KKD.

Torsdagen den 8 juli 2021 kraschadelandade ett flygplan med åtta fallskärmshoppare och en pilot i närheten av Örebro. Samtliga ombord omkom. 

Snart tillsatte Statens haverikommission en utredning för att ta reda på vad som orsakade olyckan.

Dagarna efter flygplanshaveriet hade SKH fraktat planet till en diskret, insynsskyddad och larmad hangar på Gorsingeberget i Strängnäs.

undefined
Tony Arvidsson, tekniske utredare för flygplanet SE-KKD.

Där har Tony Arvidsson och hans kollegor arbetat med den tekniska undersökningen.

– Många gånger när vi undersöker flygplan så handlar det om att utesluta. Lika väl som man hittar fel så kan man också avskriva att det har uppstått fel med delar av flygplanet som roder och kontrollsystem. Det gjordes i Strängnäs efter en grundlig genomgång, säger han.

I rapporten som presenterades under måndagseftermiddagen konstaterades att något tekniskt fel på flygplanet som kan ha påverkat olyckan inte hade identifierats.

Utredningen visar att planet var överlastat och baktungt. Enligt kommissionen hade en ändamålsenlig riskanalys sannolikt kunnat identifiera farorna.

– Undersökningen av planet genomfördes i omgångar. Dels så inspekterade vi vraken direkt när det kom i hangaren, dels åkte vi dit lite då och då för att undersöka delar av flygplanet utefter en plan vi har tagit fram.

undefined
Det var klockan 19.22 den 8 juli 2021 som larmet kom. Ett mindre flygplan hade kraschat och brunnit strax efter starten från Örebro flygplats.

Totalt uppskattar Tony Arvidsson att ungefär två arbetsveckor tillbringats i hangaren, uppdelat på ett antal olika tillfällen.

Flygplansvraket är fortfarande kvar i Strängnäslokalen, men ska så småningom fraktas iväg.

– Vi kommer ha en dialog med försäkringsbolaget, mest troligt kommer flygplanet destrueras.

Men det betyder inte att hangaren kommer att stå tom framöver. I skrivande stund pågår flera parallella utredningar.

– Vi har andra flygplan och helikoptrar i hangaren som vi håller på och utreder.

Hur ändamålsanpassad är hangaren för den typ av arbete som ni genomför där?

– Vi är baserade i Stockholm, och i den bästa av världar hade det varit smidigare med en lokal närmare oss men Strängnäslokalen fungerar bra för oss, säger Tony Arvidsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!