25-åriga Angela Hanna Kassab kom i september 2014 till Sverige som flykting från Syrien. Hon hade flytt från det krigshärjade landet tillsammans med sin mamma och sin syster.
– Med allt som händer var det omöjligt för oss att stanna där. Det bästa var att fly från Syrien. Det var inte någon lätt resa, säger hon.
Efter nio och en halv månad i Sverige fick hon permanent uppehållstillstånd och började plugga svenska inom SFI. Angela har studerat företagsekonomi på universitetet i Aleppo i Syrien.
Efter att hon kommit en bit på vägen med sina svenskastudier blev hon uppmuntrad av Arbetsförmedlingen att skaffa sig praktik. Ett lämpligt tillfälle uppenbarade sig när Handelsbanken i Strängnäs bestämde sig för att ta emot en praktikant.
Kontorschefen Katharina Schramm Hellmark hade funderat på hur man kan hjälpa till med integrationen och sedan diskuterat frågan tillsammans med sina medarbetare. De kom därefter fram till en lösning med Arbetsförmedlingen.
– Om det kan vara bra för Angela och hennes familj är vi glada för det. Samtidigt får vi en ny kontakt och möjlighet att lära känna Angela och förstå hennes situation och på det sättet få en större förståelse för vad många flyktingar går igenom.
Angela fick först komma på intervju hos Katharina. Efter ett tag fick Angela börja praktisera.
– Jag kommer ihåg den första dagen jag var här. Det var mycket svårt att förstå vad de sa, men nu känner jag mig mycket bättre.
I början utförde hon inte så många arbetsuppgifter, utan fokus låg på språkfrågor och att lära sig om hur banker fungerar i Sverige. Efter ett tag började medarbetarna låta henne utföra enklare uppgifter. De uppmuntrade henne också att lösa uppgifter självständigt.
– Jag har personalen att tacka för mycket. De har inte bara hjälpt mig med kassaärenden. Jag hade även många frågor om språk. De lärde mig. Jag känner mig mycket, mycket nöjd.
Angela har stått i kassan tillsammans med en annan kontorsmedarbetare. Hon har hjälpt kunder med uttag och insättningar av kontanter. Hon har hjälpt till med överföringar och lättare rådgivning kring bankens digitala tjänster. Hon säger att kunderna har varit tålmodiga.
– Vi har lite svårt att förstå varandra på grund av språket. Ibland kanske det kommer en kund som vill göra någonting, det är kanske bara är en insättning, men de säger det på ett annat sätt som jag inte förstår. Då upprepar de och försöker få mig att första. Alla har varit så snälla.
Har det varit roligt att träffa kunder?
– Ja, absolut. Jag har lärt mig många saker. Jag har till exempel lärt mig att en kråka är en signatur, säger Angela med ett skratt.
Hon har också deltagit i personalmöten. Den här veckan avslutar hon praktiken som har pågått i tre månader. Hon har varit på banken tre dagar i veckan. Varje dag har hon praktiserat nästan fyra timmar. Kontorschefen Katharina Schramm Hellmark är nöjd med Angelas insats.
– Det har funkat jättebra. Hon är otroligt duktig på att lära sig språket. Hon har varit med på våra möten också och då går det väldigt fort när vi pratar.
Kommer ni att ta emot fler praktikanter?
– Det här var ett sätt för oss att prova och det har varit väldigt intressant, positivt och lärorikt. Vi gör gärna det här flera gånger. Men vi tar en paus eftersom det krävs att det blir meningsfullt för den som är här, och då krävs det lite tid av oss. Men vi kommer absolut att göra det i någon form framöver.
Efter sommaren ska Angela fortsätta att studera svenska.
– Nu är det mest svenska, sedan jag tänker studera ekonomi här i Sverige. Men man måste kunna svenska först. Sedan kan man fortsätta med akademiska studier. Efter den här praktiken jag kan se mig arbeta på en bank. Det känns som att jag kan göra det.