Anhöriga kritiska mot förslag att avskaffa lov

Under måndagen skickade Strängnäs kommun ut ett brev till brukarna av hemtjänsten i kommunen. I brevet kunde de och deras anhöriga läsa att lagen om valfrihet i hemtjänsten kan avvecklas, och vilka konsekvenser det får för brukarna. Nu har kommunikationen från kommunen fått kritik.

Ett förslag om att skrota lagen om valfrihet i Strängnäs hemtjänst har fått kritik från anhöriga, brukare och personal.

Ett förslag om att skrota lagen om valfrihet i Strängnäs hemtjänst har fått kritik från anhöriga, brukare och personal.

Foto: Montage

Strängnäs2021-10-27 04:45

– Det jag ifrågasätter är dels att informationen kommer två dagar innan det ska vara nämndsammanträde, dels att det står i brevet att det enbart är för att höja kvaliteten på hemvård, vilket jag upplever inte stämmer om man läser utredningen, säger Anna Kihlblom, vars mamma har hemtjänst i Strängnäs. 

Hon upplever att det snarare är ekonomi som ligger bakom förslaget. 

Anna Kihlblom kritiserar även utredningens utsaga om att antalet brukare som nyttjat sin möjlighet till att byta utförare varit få.

– För oss som har gjort det så blir det ju ändå en stor förändring. Om det nu är så liten del som har valt det privata så är det ju inte där det brister i ekonomin.

Brevet som skickades ut beskrev de förändringar som kan ske i hemtjänsten om kommunen avvecklar lagen om valfrihetssystem, lov, och istället utformar systemet inom ramen för lagen om offentlig upphandling. Denna fråga ska socialnämnden ta ställning till under dess sammanträde på onsdagen.

Efter brevet har en kopia delats i Facebook-gruppen "Vi som bor i Strängnäs!". Vid tiden för artikelns publicering hade tråden över 50 kommentarer och många användare ställer sig kritiska till brevets innehåll.

undefined
Detta är brevet som Strängnäs kommuns brukare fick i brevlådan i måndags.

Anna Kihlbloms rädsla är att brukarna kommer tvingas till att vänja om sig vid ny personal, mot deras vilja. 

– Det är en enorm oro. Inte bara från min mammas sida utan det säger också den hemtjänstpersonal som jag träffar dagligen, berättar hon.

Som avsändare till brevet står Karin Krönenstedt, socialchef i Strängnäs kommun.

– Jag förstår oron. Att lära känna ny personal innebär ju alltid en omställning. Om en upphandling skulle ske kommer själva genomförandet att ha fokus på hög personalkontinuitet, säger hon.

Borde ni ha skickat ut brevet tidigare?

– Vår bedömning var att utskicket låg rätt i tiden. Om upphandling blir aktuell kommer genomförandet att ske inom 1–1,5 år.

Hon tycker inte att brevet felrepresenterar vad utredningen har kommit fram till. 

– Kvaliteten i verksamheten är huvudsaken. Hemtjänsten har dyra kostnader bland annat till följd av att alla leverantörer av hemtjänst, såväl kommunen som lov-utförare, verkar i hela kommunen vilket försvårar planeringen och ger långa resvägar, säger Karin Krönenstedt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!