Riddermark bil är störst i Sverige på begagnade bilar med 14 anläggningar runt om i Sverige, enligt sin hemsida. Vid årsskiftet 2023/2024 flyttade de sin produktionsanläggning till Biskopskvarn intill E 20 i Strängnäs.
För Aftonbladets 200 sekunder berättar både anställda och före detta anställa om en företagskultur som går ut på att blåsa kunder för att tjäna pengar. Framförallt när det kommer till äldre personer och personer med mindre erfarenhet av bilar.
Bland annat ska säljare ha bett mekaniker att släcka motorlampor utan att åtgärda fel. I interna chattgruppper skriver en anställd till verkstaden "kan ni bara släcka lampan utan att ifrågasätta så blir jag tacksam", med svaret "kom över med den så löser vi".
En förre detta anställd berättar om hur personen fick pruta när hon skulle hämta bilar från kunder och säger till tidningens reporter att "vi kunde ljuga om allt möjligt egentligen".
Vid ett tillfälle ska en anställd som skulle köpa in en begagnad bil ha anmärkt på ett par splitternya däck och påstått att det kom missljud från en av bilens två motorer för att pruta ner priset. Trots att däcken var en vecka gamla och bilen bara hade en motor.
När ett äldre par skulle köpa en bil som det inte ska ha varit några problem med, framkommer det senare att bilen varit krockskadad. När Riddermark bil sedan köper tillbaka den så ska personal i interna chattar diskuterat att det är viktigt att plocka bort ”känsliga papper” innan bilarna säljs.
I en intervju med Aftonbladet säger företagets vd Alexander Riddermark bland annat att han känner till att det förekommit att säljare släckt motorlampor utan att åtgärda fel, för att snabbt få bilarna sålda. Men att detta inte är något som företaget står bakom eller instruerar sin personal att göra.
Angående att företaget på sin hemsida lovar att det ska vara ärligt, tryggt och rättvist att göra bilaffär med Riddermark säger Alexander Riddermark:
– Det går att göra saker och ting bättre. Men överlag skulle jag säga att vi hade inte blivit så här stora om vi inte hade haft nöjda kunder.
Strengnäs Tidning har sökt representanter för produktionsanläggningen i Biskopskvarn för en kommentar. I ett mejl skriver Gustav Thuman, marknads- och kommunikationschef på Riddermark bil:
"Aftonbladet har publicerat en granskning där de hävdar att Riddermark bedriver systematiskt fusk.
Vi delar inte alls den bilden, det beteende som beskrivs i reportaget är oacceptabelt. Vi gör inte affärer på det sättet.
Det ska vara ärligt, tryggt och rättvist att göra bilaffärer med oss. Vi vet att de allra flesta kunder är nöjda, både de som vi säljer till och de som köper från oss. Vi har högst betyg av alla jämförbara konkurrenter på plattformar som Trustpilot och Google.
Som i alla stora organisationer händer det dock att enskilda medarbetare tar otillåtna genvägar. I de fåtal fall när det händer tillrättavisas de. Om de fortsätter att ta genvägar slutar det med att våra vägar skiljs åt.
Vår satsning i Strängnäs syftar helt och hållet till att förbättra våra processer och kundupplevelsen."
Tidningen får också en inbjudan till att besöka anläggningen i Strängnäs för att se hur de jobbar, vilket vi tidigare gjort vid ett par tillfällen i år, bland annat i samband med rekryteringen av mer personal.