Antalet skolor en utvecklingsfråga

Politikerna måste sätta ner foten om skolornas organisation, anser grundskolechefen.

Strängnäs2016-12-15 17:02

Grundskolechef Katarina Holmsten var på barn- och utbildningsnämndens möte den 13 december, där hon höll en information om bland annat skolverksamhetens lokaler och elevantal.

– Efter en period av effektiviseringar har lokaler sagts upp. Samtidigt ökar nu elevantalet och vi har svårt att placera nya elever, summerar hon.

Informationen handlade till stor del om strukturen på de olika skolorna; vilka årskurser som erbjuds och hur många parallellklasser det finns.

Katarina Holmsten konstaterade att det finns fler F–3-skolor än skolor som sedan kan ta emot eleverna i årskurs 4. Många skolor har en smal struktur, det vill säga att det finns många årskurser men få paralleller. Samtidigt har många klasser vad som kallas ett ogynnsamt elevtal, vilket innebär att eleverna egentligen är för många för en klass men för få för att skapa en parallellklass. Konsekvensen, enligt Katarina Holmsten, är att det blir både ekonomiskt och pedagogiskt ineffektivt att bedriva verksamheten på det sättet.

Som tjänsteman efterlyste hon politiska ställningstaganden att arbeta efter. Den nuvarande skolorganisationen och alternativ till den måste ses över, sa Katarina Holmsten.

– Är det optimalt att ha en organisation med F–3 och 4–9? Hur många paralleller ska vi ha? Finns ett behov av fler skolor eller ska vi skapa större skolenheter?

I diskussionen som uppstod bland politikerna hänvisade flera till det skolutvecklingsprogram för perioden 2017–2023 som nämnden godkände på samma möte. Lokalfrågan har identifierats som en utmaning och organisationen är ett delområde som ska belysas framöver, när arbetet med att verkställa programmet tar fart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!