Pedagog: "Jag önskar att 'dagis' bara kunde dö ut"

Tredje torsdagen i maj firas förskolans dag för att synliggöra verksamheten – och förskolan i dag är något annat än förr. Genom Förskoleappen får vårdnadshavare i Strängnäs kommun följa sina barns undervisning, kopplad till läroplanen.

Förskoleappen ger information till vårdnadshavare med barn i kommunens förskolor, och fungerar som ett verktyg för pedagogerna när barnens utveckling ska stämmas av. Bilderna visar hur barnen planterar popcornkärnor, utforskar ljus och skuggor samt programmerar robotarna Beebot.

Förskoleappen ger information till vårdnadshavare med barn i kommunens förskolor, och fungerar som ett verktyg för pedagogerna när barnens utveckling ska stämmas av. Bilderna visar hur barnen planterar popcornkärnor, utforskar ljus och skuggor samt programmerar robotarna Beebot.

Foto: Strängnäs kommun

Strängnäs2022-05-19 16:43

Vuxengenerationerna minns säkert sin egen eller sina barns tid på vad som då kallades dagis.

– Jag såg en film där två gamla "fröknar" berättade att de kunde sitta i bikini och virka medan barnen lekte i solen. I dag utnyttjar vi alla stunder på dagen till att utforska tillsammans med barnen, säger Bella Karlsson som delvis jobbar som förste förskollärare på Nattugglan, delvis med digitaliseringsfrågor på kommunens förskolecenter Pelikanen.

undefined
Elin John, Bella Karlsson och Linda Strand är alla tre förste förskollärare, ett förordnande som kräver utbildning och erfarenhet. Sarah Wolf Näsström är utvecklingsledare för kommunens samtliga förskolor.

1998 fick förskolan sin första läroplan. I en revidering år 2018 fördes undervisningsbegreppet in i den.

– Många pedagoger reagerade. Undervisning? Av så små barn? Det fanns en rädsla att förskolan skulle bli skolifierad, säger Elin John, förste förskollärare på Äppellundens förskola, Härad.

– Det handlar om att utmana barnen och låta dem utforska världen. Undervisningen sker alltid via lek och lust, förklarar Linda Strand, förste förskollärare på Trevnadens förskola.

Vårdnadshavare till barn i Strängnäs kommuns förskolor har tillgång till den digitala lärplattformen Förskoleappen. Här anger föräldrarna barnens schema och frånvaro, och förskolan går ut med information. Men den ger också mammor och pappor en möjlighet att följa sitt barns utveckling.

– "Vi jobbar med matematik" kan nog kännas abstrakt för en som har en tvååring på förskolan. Med bilder och ord kan vi berätta om hur vi i skogen har plockat pinnar, sorterat och mätt dem, jämfört stora och små. Det är också matematik, säger Sarah Wolf Näsström, utvecklingsledare för kommunens förskolor.

Diskussionen kring ett snäckskal som har hittats på en skogsutflykt innebär att målet "förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur" kan bockas för, när pedagogerna genom Förskoleappen dokumenterar vad barnen har gjort. När det sedan är dags för avstämning och utvecklingssamtal, kan pedagogerna använda appen för att se hur varje enskilt barn ligger till i förhållande till läroplanens mål och riktlinjer.

Digitala verktyg och teknik är naturliga inslag i barnens verksamhet, språkutveckling och hållbarhet är andra fokusområden.

– Jag önskar att begreppet "dagis" bara kunde dö ut. Det handlar om statusen för vårt yrke. Det är många som fortfarande säger "dagis", trots att verksamheten i dag är något helt annat än tidigare, säger Linda Strand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!