Mellandagarna är här och på Jysk har man flyttat bak julsakerna för att fronta med utförsäljningsartiklar.
– Vi har en massa kampanjer, dels för att sälja de sista julsakerna, men också på sängar och madrasser och så förstås mellandagsrean, säger säljaren Hanna Carlsson.
Hanna Carlsson på Jysk påpekar att Black Friday och Black Week är en stor kunkurrent till mellandagsrean.
– Black friday är en större grej än mellandagsrean och vi ser till att sälja in den mer till kunderna, säger hon.
På Elgiganten är personalen fullt upptagna. Ändå ringlar sig kön inte lika långt som under tidigare års mellandagar.
Elgigantens butiksägare Andreas Gelter lyfter också Black Friday som förklaring till det minskade kundtrycket.
– Black Friday ger fler kunder. Det har gjort att mellandagarna har blivit som mellanmjölk, säger han skämtsamt.
Men det finns mycket annat att ta med i beräkningen. Flertalet kunder handlar hellre på nätet idag, och eftersom mellandagarna infaller på vardagar i år så är många fast på jobbet.
– Samtidigt är det fler som stannar hemma i jul och resan till den lokala affären blir extra speciell, menar butikschefen.
Två andra butiker som trots allt blir överösta med kunder är Intersport och Dressmann.
– Det är lugnare nuförtiden men på annandagen hade vi en liten kö vid åtta, säger Wille Goddard om köptrycket på Intersport.
– Det är verkligen full rulle, är det enda butikschef Daniel Brolin hinner säga innan han måste hjälpa nästa kund på Dressmann.