Det var den 15 april i fjol som en telefonförsäljare kontaktade Södermanlands Militärhistoriska Samlingar AB, som driver museet Arsenalen.
Det var museichefen som tog samtalet, och den trevliga säljaren lyckades övertyga honom om att de skulle byta växel och ta ett telefoniabonnemang hos den mobiloperatör som säljaren representerade.
– Det skulle enligt säljaren bli 400 kronor billigare per månad, säger Stefan Karlsson.
Samtalet resulterade i att Arsenalen skrev på ett avtal med operatören om att leverera en telefonväxel med två anknytningar. Bindningstiden var 60 månader.
– Men det visade sig att det blev 1 400 kronor dyrare per månad i stället, säger Stefan Karlsson.
I domstolens handlingar kan man se hur Arsenalen lät fakturorna till operatören förfalla.
Den första fakturan på 4 992 kronor förföll den 3 juli i fjol.
Den betalades inte.
Arsenalen betalade inte heller de följande fem räkningarna på 2 496 kronor vardera.
– Vi försökte ta oss ur det här redan i somras, men det gick inte, säger Stefan Karlsson.
I stället sa mobiloperatören upp avtalet och skickade en slutfaktura till Arsenalen på 132 301 kronor som gällde månadsavgifterna för den tid som återstod av abonnemanget.
Stefan Karlsson berättar att Arsenalen hade en förhoppning om att man skulle kunna nå en förlikning och betala för halva bindningstiden.
Men man kom inte överens och när inte heller slutfakturan betalades lämnade operatören tills sist med hjälp av ett juridiskt ombud in en stämning mot Södermanlands Militärhistoriska Samlingar AB till Eskilstuna tingsrätt. Ärendet inkom till tingsrätten den 2 december i fjol. Tidigare i veckan föll domen.
Enligt en överenskommelse mellan parterna ska alltså Arsenalen nu betala 180 581 kronor, som det i domslutet kallas "i ett för allt", vilket innebär att även moms, förseningsavgifter, ränta och rättegångskostnader ingår i beloppet.
Betalningen har delats upp i sex delar, vilket innebär att Arsenalen ska betala 30 097 kronor per tillfälle med start den 28 februari. Den 29 maj 2026 ska sista räkningen vara betald enligt tingsrättsdomen.
Med tanke på att du ville spara 400 kronor per månad – har ni råd med det här?
– Alla pengar man kan spara in på något vis är ju naturligtvis bra. Råd och råd, det har vi väl egentligen inte men vad ska man göra? Hade vi försökt driva det här vidare hade det kanske blivit det dubbla i stället.
– Som företagare har vi lärt oss att man är tämligen rättslös när man har skrivit på ett avtal. Hädanefter har jag lärt att aldrig någonsin mer skriva på ett avtal utan att hundra procent kontrollerat allting och ha allting inspelat. Det är en dyrköpt läxa, säger Stefan Karlsson.
Funkade telefonin?
– Ja, ja, ja, det fungerade.
Kommer ni att använda företagets telefoni avtalstiden ut?
– Nej avtalet har sagts upp och vi har bett dem dra åt helvete, säger Stefan Karlsson.