Backspegeln: Brobyggarna – "då höll vi oss i säkerhet"

"Roligast under den här perioden var sammanhållningen, och att det alltid fanns folk som visste vad man skulle göra." Orden kommer från Gösta Hellman. Med glädje och stolthet ser han tillbaka på tiden då Strängnäsbron byggdes.

Gösta Hellman och Egon Carlzon har känt varandra i över 40 år. Bland annat arbetade de tillsammans när Strängnäsbron anlades, och 55:an fick en ny sträckning, kring 1980.

Gösta Hellman och Egon Carlzon har känt varandra i över 40 år. Bland annat arbetade de tillsammans när Strängnäsbron anlades, och 55:an fick en ny sträckning, kring 1980.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2021-04-17 08:37

Vägverket var uppdragsgivare och Skanska entreprenör när landets i det skedet näst längsta betongbro (1 162 meter) uppfördes.

Gösta Hellman, då elektriker, fanns med under hela treårsperioden.

Från 1979 hade han sällskap av kompisen, tillika släktingen, Egon Carlzon. Den senare arbetade som svetsare och reparatör.

– Vi var många kommunbor involverade, men flera är döda nu, berättar duon när vi en grå aprilförmiddag träffas vid norra brofästet för samtal och fotografering.

– Eftersom bron fyller 40 år i höst är den värd att uppmärksamma, tycker Gösta Hellman.

Hur många arbetade med uppförandet av Strängnäsbron?

– Som mest var cirka 55 personer igång samtidigt. Styrkan bestod av elektriker, dykare, gjutare, armerare, snickare och kranförare, berättar Gösta Hellman.

– Extra personal togs in vid större jobb, som när de stora pelarna skulle komma på plats.

Ett gäng som jobbat med Ölandsbron och därefter en bro i Haparanda "stannade sedan till" i Strängnäs.

– Vad jag minns drabbades vi inte av några allvarliga tillbud under de här tre åren. Det var en kille som hade maximal otur och fick en bräda i nacken när han skulle gå på rast. Plankan blåste omkull. Han hamnade på sjukhus men kom snabbt tillbaka till jobbet, säger Gösta Hellman.

Apropå vindar så fick alla ta en paus i byggandet om det blåste över 15 sekundmeter.

– Även vid kallare temperaturer än minus 15 måste vi hålla oss borta från bron och syssla med andra arbetsuppgifter. Vi hade baracker och en verkstad på fastlandssidan, säger Gösta Hellman.

– Det kunde blåsa kopiöst, speciellt norrifrån och om höstarna. Då höll vi oss i säkerhet, berättar Egon Carlzon.

undefined
En bild på hur bron ser ut i dag och tre fotografier från tiden då den uppfördes 1978-1981.

Hur ser du på åren som brobyggare?

– Det var ett spännande objekt, och något man bara får uppleva en gång i livet.

Tänker du ofta tillbaka på den här tiden?

– Nej, men mina barnbarn brukar säga att farfar eller morfar byggt bron. De tror att jag gjorde det på egen hand.

– Jag fick bland annat sköta en kompressor som dykarna använde. Då befann vi oss på en ponton i vattnet.

Men när du befann dig 30 meter upp i luften för att jobba, hur klarade du höjderna då?

– I början kändes det obehagligt. Värst är det på mellan 10–12 meters höjd. Så småningom tappar man dock känslan. Fast självklart tog jag det väldigt försiktigt.

1979 hade Egon Carlzon ett arbete i Mariefred som han inte trivdes med.

– Jag kollade om det fanns jobb på bron i stället. Svaret jag då fick av platschefen Lennart Pettersson var: "Du kan börja på måndag."

Gösta Hellman hade anslutit tidigare och poängterar att han fick vara med "från etablering till avveckling".

undefined
Gösta Hellman och Egon Carlzon är stolta över att ha fått vara med om att bygga den nästan 1 200 meter långa bron tillhörandes riksväg 55 mellan fastlandet och Tosterön.

– På den tiden pendlade jag till Stockholm. Jag minns att jag blev uppringd och erbjuden jobb som elektriker på Strängnäsbron, har aldrig ångrat att jag tackade ja.

Strängnäsbron byggdes för att ersätta Tosteröbron, som redan då hade över 40 år på nacken. Invigningen ägde rum den 29 oktober 1981. Bandet klipptes av den dåvarande landshövdingen Bengt Gustavsson.

Cirka 1 000 personer hade anslutit för att få uppleva ett historiskt ögonblick.

"Det är inte vare dag man får chansen att inviga något så vackert och samhällsnyttigt", sa landshövdingen i sitt tal.

Av detta har inte Gösta Hellman och Egon Carlzon några minnesbilder.

– Nej, vi hantverkare höll oss undan och satt nog kvar i barackerna, säger Gösta Hellman.

I backspegeln

Tidigare artiklar i serien: 13 februari: Viljan mötte landslaget, 20 februari: Djurgården och Leeds invigde Mälarforum, 27 februari: Farväl till P 10, 6 mars: Två broars sista suck, 13 mars: Malmbys triumf i Tiomila, 20 mars: Dansbandsgalan i Mälarforum, 27 mars: När tåget kom till Strängnäs, 3 april: Härads fotbollsunder, 10 april: O-ringen i Åkers styckebruk.
Beträffande Strängnäsbron är den 30 meter hög, kostade 70 miljoner att bygga och passeras dagligen av cirka 6 500 fordon (Trafikverket).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!