Under ett 20-tal år har kommunens elever fått lära sig vett i trafiken. Vissa skolor har valt att ge tredjeklassarna undervisning medan andra skolor har väntat till fjärde klass. Det är först i tolvårsåldern som vidvinkelseendet kommer och cyklingen blir säkrare.
– Många är väldigt duktiga på att cykla medan andra av en eller annnan anledning är mer osäkra, förklarar Lennart Hellmark.
Filmvisning
Under lektionen med klass 3A vid Långbergsskolan visas först en film varefter Lennart Hellmark går igenom elevernas cyklar och berättar vilken utrustning som ska finnas. Utrustningen varierar, en eller ett par cyklar vid varje skola har dåliga bromsar. Dessutom förekommer det att ringklocka saknas. Varje fel förs in i ett besiktningsprotokoll som eleverna får ta hem för att föräldrarna ska kunna ta del av det och kunna åtgärda felen.
Föräldrarna bestämmer
Klassläraren Ing-Britt Lindgren för protokoll.
– Det är upp till föräldrarna när de vill att deras barn ska börja cykla i trafiken. Det omdömet måste de ha, menar hon.
Därefter är det dags för det svåra momentet i konsten att cykla, att göra en vänstersväng. Han visar den bana som lagts ut på idrottsplanen med vippbräda, slalompinnar och koner.
– Det här är ingen tävling. Man får gärna göra bort sig. Det spelar ingen roll, påpekar Pär Eriksson som förstår de skolor som vill ha undervisningen redan i trean för att eleverna ska lära sig cykelvett så tidigt som möjligt.
Fast ibland är det tur att det inte finns någon trottoarkant på idrottsplanen. För det är många gånger både svårt och otäckt att cykla genom en snitslad bana.