Enligt anmälaren har eleven en diagnos, men får inte det stöd som behövs och åtgärdsprogram fungerar inte. Anmälaren för också fram att eleven inte deltar i tre ämnen och att elevassistenten inte är pedagog.
Enligt Strängnäs kommun, som är huvudman, väljer eleven att inte delta i ett ämne. I de två andra deltar eleven, men vissa anpassningar behöver ske enligt ett åtgärdsprogram som skolan har tagit fram för de tre ämnena. Enligt huvudmannen sker uppföljningar av åtgärdsprogram löpande och personalen får stöd på olika sätt och vis. Eleven har genomgått pedagogiska kartläggningar flera gånger.
Skolinspektionen menar att skolan lever upp till skollagen på flera väsentliga punkter. Men i ett nyligen daterat åtgärdsprogram efterfrågas större tydlighet, särskilt som eleven visat en nedåtgående trend i sin kunskapsutveckling. I det senaste betyget fick eleven F i tre ämnen. Skolinspektionen anser att det tydligt måste framgå vad som krävs för att bli godkänd och för detta ska huvudmannen vidta åtgärder.