Bärkraftig idé kan ge unga företagare fint pris

Carry UF vill vara det hållbara alternativet som samtidigt gör reklam för lokala företag. "Den som använder den här kassen ska vara stolt över att den väljer ett hållbart alternativ och stolt över sin stad."

I sitt företag har tjejerna olika roller. Från vänster: Virginia Skullman, marknadschef, Mimi First Carr, ekonomichef, Elsa Lundblad, vd, Maja Eriksson, administratör, och Alice Ekblom, kommunikatör.

I sitt företag har tjejerna olika roller. Från vänster: Virginia Skullman, marknadschef, Mimi First Carr, ekonomichef, Elsa Lundblad, vd, Maja Eriksson, administratör, och Alice Ekblom, kommunikatör.

Foto: Anna Hübsch

Strängnäs2021-03-16 18:23

Fem tjejer som går på Europaskolan i Strängnäs har tillsammans UF-företaget Carry UF. Genom Ung företagsamhet, UF, får gymnasieelever testa på att driva företag under ett år.

Strängnäselevernas affärsidé är att sälja en kasse som kan användas om och om igen och som bär reklam för lokala företag.

Hitintills har Carry UF lyckats bra. Skoleleverna har fått reda på att de är topp sex i kategorin Årets UF-företagare i Sörmland och har chans att knipa förstaplatsen i tävlingen, som avgörs vecka elva. De har också blivit topp tio i företaget Vismas tävling om bästa webbsida bland UF-företag i hela Sverige.

– Att ställa upp i tävlingar är ett sätt för oss att synas, säger Elsa Lundblad.

Detta pandemiår har det varit svårare än vanligt för UF-företag att marknadsföra sig.

– Vi har inte haft de möjligheter att synas som man har ett normalt år. Det har inte varit några UF-mässor där man har kunnat ha montrar och vi har inte kunnat stå på Strängnäs marknad, som UF-företag brukar göra, säger Elsa Lundblad.

Trots det har Carry UF lyckats fylla ena sidan av sin kasse med namn på företag som betalar för att få synas. På andra sidan finns kända sevärdheter i Strängnäs kommun.

– Den som använder den här kassen ska vara stolt över att den väljer ett hållbart alternativ och stolt över sin stad, säger Elsa Lundblad.

Kassen ska vara ett mer hållbart alternativ till den klassiska plastpåsen. UF-företagets produkt har en bottenplatta och ska kunna användas till att bära såväl mat som träningsskor eller en dator. Carry UF väntar nu på en leverans av 1 000 kassar. De återanvändbara påsarna kommer att säljas via Carry UF:s hemsida och via en del av de företag som de samarbetar med. Priset blir 29 kronor styck.

– Kassen är inte gratis för vi är ett företag som måste vara lönsamt. Vi tror att det kommer att gå bra att sälja den. Folk har hört av sig innan och vill köpa, säger Elsa Lundblad.

De fem i företaget läser sista året på företagarprogrammet. Om de vill fortsätta med företaget efter läsårets slut måste de först avveckla det, vilket ingår i UF-processen.

– Vi har ekonomiska möjligheter att starta ett aktiebolag om vi skulle vilja, berättar Mimi First Carr.

– Affärsidén är lätt att vidareutveckla i andra kommuner, säger Alice Ekblom.

undefined
Alice Ekblom, Elsa Lundblad, Virginia Skullman, Maja Eriksson och Mimi First Carr hade till en början problem med att leverantören inte litade på dem eftersom de är ett UF-företag, men det löste sig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!