Beijer Byggmaterial i Strängnäs säljer byggmaterial till både privatpersoner och byggföretag. Bland företagskunderna finns både lokala och rikstäckande byggbolag. Byggvaruhuset i Strängnäs har 14 anställda och ligger på Fjädervägen 4B, väl synligt från Biskopskvarnsleden.
– Vi är supernöjda med läget, säger filialchefen Tommy Burnert.
Beijer flyttade 2014/2015 från Sandåsa mellan Stallarholmen och Strängnäs till sin nuvarande plats på Fjädervägen.
– Vi köpte Cheapy och gjorde Beijer av det. Det har gått väldigt bra. Vi har ökat varje år så att vi är supernöjda. Vi har byggt ut i omgångar. Nu finns det ingen mark kvar att bygga på så nu jobbar vi smart. Vi jobbar mycket med direktleveranser i och med att volymerna till varje kund ökat. Det är att bilarna går direkt från leverantör till arbetsplats.
Enligt Tommy Burnert har försäljningen ökat bland annat tack vare att det byggs mycket i Strängnäs med omnejd, både av privata och kommunala aktörer.
– Vi har enormt många trogna kunder som är ute efter kvalitet på både service och produkter.
Totalt ingår 82 byggvaruhus i bygghandelskedjan. Beijer Byggmaterial har centralt beslutat att byta ut alla sina truckar till eltruckar. Kedjan har slutit ett avtal med Toyota om att byta ut truckarna på byggvaruhusen successivt. Trots att den nyaste dieseltrucken hos Beijer i Strängnäs bara var två år gammal bestämde man sig lokalt för att byta ut alla truckar på ett bräde.
– Hade jag varit egenföretagare hade jag självklart tjänat ut den här dieseltrucken. Då hade man tänkt lite mer ekonomiskt, men Beijer har sagt att vi ska vara bland de mest miljövänliga aktörerna på marknaden och då går vi dit. Vi skulle förlora mer på att samtidigt ha en dieseltruck som åker runt och sprutar avgaser. Det är kostnader vi tar och det tycker jag är helt rätt. Det är antingen eller, säger Tommy Burnert.
– Det är totalt fyra stycken som byts ut, tre motviktstruckar på gården och en ledstaplare i butik.
Ledstaplaren lyfter varor upp och ner på ställage inne i butiken. De övriga truckarna används i den stora lagerhallen och ute på gården för att bland annat lasta och lossa byggmaterial.
– Det är kontinuerlig drift på dem varje dag, säger Tommy Burnert.
Eltruckarna laddas vid laddstationer i lagerhallen.
– Vi har ställt höga krav på våra leverantörer och där kunde Toyota möta upp våra krav på miljö.
Tommy Burnert menar att hela verksamheten genomsyras av ett energitänk. Beijer Byggmaterial är certifierat enligt standarden ISO 14 001. Företaget har även PEFC-certifikat vilket innebär att träet kommer från skogar som brukas på ett bärkraftigt och naturvårdsanpassat sätt.
– Vi har börjat med större sopkärl för minska transportkostnaderna. Metaller och trä sorteras. Vi jobbar mycket med returpallar som går i omlopp. Engångspallar och skadade varor försöker vi ge bort till föreningar och organisationer i stället för att slänga.
– Vi har belysning och ventilation här i lokalerna som stängs av automatiskt när de inte behöver användas. Vi har en lite mindre lastbil som är fyra år gammal. Vi har just nu en process med lite offerter för att få tag på en som är lite nyare och miljövänligare.
Företaget planerar även att sätta upp två laddstolpar för kunder med elbilar.
– Våra kunder stannar i snitt ungefär 28-30 minuter. Då ska man kunna ha sin bil på laddning. Det ligger i budget för i år att göra det. Jag har lagt in det eftersom jag personligen tycker att vi ska föregå med gott exempel och ligga i framkant när det gäller miljön.
Tommy Burnert menar att miljö och säkerhet är tunga försäljningsargument.
– Om vi tittar på de stora aktörerna som bygger på marknaden så har de ju miljökrav på sig. Om då en producent eller en leverantör inte har samma miljötänk med transporter och hantering är inte det intressant för slutkund.