Besvikelse hos boende på Frejastråket: "Kom plötsligt"

"Bussgatan löser ju bara en del av problemet." Orden kommer från Ulf Jeppson, boende på Frejastråket och besviken över att kommunen inte längre tycks vara intresserad av bostadsrättsföreningarnas förslag.

Ulf Jeppson, bosatt på Frejastråket, är inte nöjd med den senaste turen kring trafiken i Sundby park: "Kommunen borde kunna göra undantag."

Ulf Jeppson, bosatt på Frejastråket, är inte nöjd med den senaste turen kring trafiken i Sundby park: "Kommunen borde kunna göra undantag."

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2021-03-09 20:57

Representanter för de två föreningarna på Frejastråket, Oden 1 och Freja 4, har under flera års tid till och från diskuterat med kommunen om att gemensamt hitta en lösning på trafiksituationen i området.

Det stora problemet uppstår varje morgon när köer uppstår då skolbarn ska släppas av på Sundbyvägen.

Just före Karlavagnen finns en grusparkering som inte är särskilt väl använd.

Det är den som föreningarna rekommenderat kommunen att använda.

– Vi äger den marken tillsammans med Esswege fastigheter, berättar Ulf Jeppson när vi träffar honom och grannen Curt Malmquist på aktuell plats.

– Kommunen skulle få asfaltera parkeringen, skolbussarna använda den som angöringsplats och föräldrar som behöver lämna barn vid Karlavagnen kunna parkera bilden på snedden en kort stund. Deras argument är att kommunen inte kan investera pengar i en privat yta medan vi anser att undantag borde kunna göras, säger Curt Malmquist och Ulf Jeppson.

Enligt den sistnämnda hade parterna jobbat ett halvår med förslaget.

– Sen kom det här alternativet med testkörningen av buss på Anunds väg plötsligt för drygt tio dagar sedan, suckar Ulf Jeppson.

Anders Ekman, kommunens stadsmiljö- och servicechef:

– Vi säger nej till att bygga på privat mark, det är inte lämpligt.

Om i stället Frejastråket och Anunds väg tas i bruk för skoltransporter kommer kommunen att anlägga gång- och cykelväg hela sträckan upp till skolorna.

– Just nu saknas det bitar förbi det gamla hotellet och bostadsrättsföreningarna, banorna behöver länkas ihop. Det här skulle medföra att merparten av parkeringarna framför bostadshusen försvinner, säger Anders Ekman.

Trafikutredaren Maria Kautto utvecklar:

– Jag förstår be boende på Frejastråket, som inte tycker det är kul med busstrafik på deras gata. Men vi måste tänka i det stora hela.

Är sista ordet i den här frågan sagt?

– Nej vi inväntar till att börja med ett svar från Bergkvara buss, säger Maria Kautto som poängterar att politiker också är väl insatta i diskussionen.

När kan en möjlig bussgata tas i bruk?

– Det skulle nog inte bli under våren.

Anna Karlström på Esswege fastigheter säger:

– Vi hade inte haft något att invända om kommunen tagit parkeringen i bruk. Det hade varit en smidig plats att stanna till på. Jag märker ju varje morgon hur jobbig trafiksituationen i området är.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!