Det var i somras som Agnes Liljencrants, ordförande i Enhammars vägsamfällighet (bestående av tiotalet hushåll) kontaktade kommunen och länsstyrelsen angående trafiksituationen som bekymrade henne.
Agnes Liljencrants ansåg att trafikanterna hade ytterst svårt att hålla sig kring 50 km/tim då de körde förbi gångpassagen över vägen mellan Enhammar och Tosterö skola.
Hon hade också gjort en namninsamling som utöver boende i Enhammar och på Enhammarshöjden även anställda vid nämnda skola och ett närbeläget LSS-boende skrivit på.
– Väldigt många som kör här bryr sig inte, sa hon i intervjun med tidningen som publicerades i mitten av september.
Några veckor tidigare hade en framställan gått iväg till länsstyrelsen som är beslutsfattande organ. Agnes Liljencrants önskade dels en sänkning till 30 kilometer/timmen kring passagen, dels skyltar som uppmärksammade på skolbarn.
Länsstyrelsen skickade framställan på remiss till Trafikverket och polisen.
Ingen av dem sympatiserade med förslaget från Enhammar.
Polisen skrev bland annat: "Att en del trafikanter inte respekterar gällande regler eller inte visar tillräckligt med hänsyn till andra medtrafikanter är i sig ett trafiksäkerhetsproblem och kan vara störande, men inte ett skäl för en sänkt hastighet."
Trafikverket: "Vår bedömning är att det förutsätts att trafikanter förstår och anpassar hastigheten efter förhållandena. Vi ser inga skäl att begränsa hastigheten eller vidta fler åtgärder."
Utlåtandena ledde fram till att "länsstyrelsen beslutar att inte meddela lokala trafikföreskrifter om hastighetsbegränsningar på del av väg 976".
I beslutet, där man refererar till Trafikverkets remissvar, står till exempel att 30 km/tim kan införas vid skolor som är belägna i omedelbar närhet av vägen."
Agnes Liljencrants är allt annat än nöjd:
– Jag bli så trött. De verkar inte läsa vad jag skrivit.
Hon har nu fem veckor på sig att överklaga beslutet.
Anna-Karin Löfgren är förvaltningshandläggare på länsstyrelsen:
– Vi anser inte att skolan ligger i omedelbar anslutning till platsen. Hastigheten är sänkt till 50 km/tim och vägen är avsmalnad. Att införa 30 kilometer i timmen vid aktuell sträcka skulle få en låg efterlevnad och därmed inte den trafiksäkerhetsvinst som eftersträvas.
Hade ni rent principiellt kunnat gå på vägsamfällighetens linje i stället?
– Ja, det hade vi kunnat.