Bibliotek upplever högtryck "tack vare" coronakrisen

Sedan början av november har Multeum, och övriga kommunala bibliotek, haft stängt för besökare. Men personalen har fullt upp ändå – och servar medborgarna efter bästa förmåga. "Antalet digitala lån ökar markant."

Låntagarna får i pandemitider möta bibliotekarien, i detta fall Anna Corlin, i dörren till Multeum.

Låntagarna får i pandemitider möta bibliotekarien, i detta fall Anna Corlin, i dörren till Multeum.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2020-12-07 12:32

Den 6 november bommade biblioteken i Strängnäs kommun igen på grund av coronapandemin.

Tidigast den 19 januari kommer dessa att öppnas igen, enligt kommunens hemsida.

– Att åka till jobbet är både spännande och annorlunda. Vi behöver hela tiden tänka om och tänka nytt, för att kunna erbjuda samma typ av service som annars, säger Anna Corlin, som har titeln IT-bibliotekarie.

Hon bor i Botkyrka och pendlar till Strängnäs för att kunna sköta sina arbetsuppgifter på plats.

– Jag jobbar hemifrån ibland, men är ändå här merparten av arbetsdagarna. Vid disken råder det fullt tryck, två personer hålls sysselsatta.

undefined
Anna Corlin är redo att skicka digitala boktips till medborgare i Strängnäs kommun nu när biblioteken inte får ta emot fysiska besökare. "Klart att vi saknar dem."

Inför intervjun har Anna Corlin plockat fram rykande färsk statistik.

– Trots att vi stängde i början av november minskade antalet utlån med bara knappt 12 procent jämfört med samma månad 2019.

– Lån av e-böcker, e-ljudböcker och strömmande film har ökat med 75 procent jämfört med i fjol, tillägger Anna Corlin.

Det finns flera exempel på hur invånarna tiderna till trots får hjälp av bibliotekspersonal runt om i kommunen, även om det mesta så klart är koncentrerat till Multeum. Vissa tjänster är nya, andra sjösattes redan under coronavågen tidigt i våras.

– "Bibblan till dörren" innebär att låntagaren beställer böcker på webbplatsen. Det går också att ringa eller mejla. Vi skickar ett meddelande när beställningen är klar. Låntagaren får sedan komma till entrén och hämta.

– "Boken kommer" betyder att vi efter önskemål kör hem lånen till personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning inte kan ta sig hit. Det är något som ökar markant och som vi satsar extra på.

– Personliga boktips är en ny tjänst där invånarna kan få boktips efter personliga önskemål och smak. Kunden fyller i ett webbformulär och sedan tipsar vi om något efter personens önskemål. Inom två dagar ska han eller hon ha fått ett svar via mejl.

– Vi har tillfälligt höjt gränsen för hur många e-böcker eller strömmande filmer, som en person får låna per vecka, berättar Anna Corlin.

undefined
Erna Terciz är en av bibliotekarierna som ska se till att barnfamiljer får hem jullovskassar.

Sist men inte minst erbjuder biblioteken jullovkassar som kan beställas av barnfamiljer.

– Vi lanserade tjänsten den 1 december och är redan igång med att packa, berättar Erna Terzic, ny barn- och ungdomsbibliotekarie i Strängnäs.

– Det finns många böcker här med julteman, säger hon vidare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!