Den stora, faluröda byggnaden från 1800-talet, belägen på en höjd var en del av Mariefreds skyline. I en del av ladugården fanns Grafikens hus, en kombinerad konsthall och centrum för tryckt konst, med en unik samling grafiska blad, verkstäder och café.
När räddningstjänsten kom till platsen var byggnaden redan övertänd.
Trots att 23 brandmän från räddningstjänsterna i Strängnäs, Eskilstuna, Mariefred och Åkers styckebruk arbetade under natten brann Kungsladugården med sina två flyglar ner till grunden. Grafikens hus, med sina verkstäder och 8 000 grafiska blad som fanns magasinerad i dess lokaler, blev till aska. En enorm förlust, inte bara för att en kulturskatt förstördes och Mariefred miste sitt näst största besöksmål, utan även för svenskt konstliv.
Även Mariefreds golfklubb drabbades hårt av branden, klubben hade förvarat alla sina maskiner i ett förråd i ladugårdens mellersta del.
– Vi har inte ens en spade nu, sa klubbens dåvarande vd Thomas Östholm till tidningen.
Utöver kungsladugården blev även ett intilliggande vagnslider och ett äldre magasin lågornas rov.
När elden var släckt började arbetet med att hitta brandorsaken. Grafikens hus hade ansetts ha ett gott brandskydd med både sprinklersystem och larm, men snart stod det klart att branden hade startat i en annan del av byggnaden och troligen spritt sig genom bjälklaget.
Parallellt med utredningen av branden restes frågor om vad som skulle ske med Grafikens hus.
Redan dagen efter branden slog ägarstiftelsens ordförande Christina Jutterström fast:
– Grafikens hus ska byggas upp på nytt.
Fem dagar efter branden startade Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning i samarbete med Stiftelsen Grafikens hus en insamling med syfte att bygga upp verksamheten igen. Grafikens hus fick enormt stöd, från Strengnäs kommun, privatpersoner, kulturpersonligheter, dåvarande kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth och självaste kung Carl XVI Gustaf som i en kommentar till tidningen beklagade att Grafikens hus i Mariefred har brunnit ned.
– Jag kommer att följa denna utveckling, sa kungen, som själv hade donerat konst till Grafikens hus.
Insamlingen drog in 100 000 kronor. Men snart började det stå klart att det att Grafikens hus framtid kanske inte fanns i Mariefred.
Men innan några sådana beslut fattades flyttade verksamheten in i tillfälliga lokaler i ett gammalt bankkontor i Mariefred och fortsatte med utställningar.
Parallellt med turerna om Grafikens hus framtid pågick den tekniska utredningen av branden. Efter två månader konstaterade teknikerna att det inte gick att fastställa brandorsaken eftersom alla spår brunnit upp. Men polisen fortsatte att utreda med brottsrubriceringen grov mordbrand.
I februari 2015, knappt ett år efter branden, meddelade Fastighetsverket, som är ägaren till kungsladugården, att det skulle ta mins fyra år att bygga upp den igen. Det fick Grafikens hus att söka lokaler i andra kommuner. Och den 16 november 2015 kom det definitiva beskedet från ledningen om att hela verksamheten skulle flytta till Södertälje.
Sedan följde flera år utan att det egentligen hände så mycket, varken i frågan om återuppbyggnaden eller polisutredningen.
Men i januari 2017 hade polisen fått in nya intressanta uppgifter. I mars häktades två personer misstänkta för branden. De släpptes senare men i april erkände en då 24-årig man att han orsakat branden. Han hävdade dock att det inte var med flit och en utredning om grov allmänfarlig vårdslöshet inleddes.
Den skulle sluta i något av ett antiklimax.
24-åringen hävdade att han kastat en glödande fimp i gruset som tog fyr. Eldsvådan kan enligt förundersökningen ha uppstått eftersom man förvarade brandfarliga vätskor i ett av förråden.
24-åringens handling kunde rent juridiskt inte anses som oaktsam. Att han flydde från branden utan att larma kunde däremot ha rört sig om brottet underlåtenhet att avvärja allmänfara – men det har en preskriptionstid på två år och var därför reda avskrivet.
Mannen, som i dag är i 30-årsåldern, gick fri.
Och hur gick det för Grafikens hus?
Jo, Grafikens hus flyttade till Södertälje och bedrev sin verksamhet i tillfälliga lokaler i åtta år i väntan på att få flytta in permanent i den gamla industribyggnaden Gjuteriet. I augusti i fjol beslöt dock Södertälje kommun att lägga ner planerna. Tio år efter branden är alltså Grafikens hus fortfarande utan en fast lokal.
Någon återuppbyggnad av kungsladugården har ännu inte skett.