Farterna ska dämpas i Finninge – bil höll 105 på 30-väg

Den mätning som kommunen låtit göra på Tryffelstråket visade på tät grafik och generellt sett för höga hastigheter. "Det kommer att vidtas åtgärder", säger Maria Sigurd på teknik- och servicekontoret.

Trafikhandläggaren Maria Sigurd utlovar nya åtgärder för att dämpa trafiken på Tryffelstråket.

Trafikhandläggaren Maria Sigurd utlovar nya åtgärder för att dämpa trafiken på Tryffelstråket.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2021-11-17 12:27

Två apparater som mäter trafik har i en veckas tid suttit uppe på lyktstolpar med cirka 100 meters mellanrum på Tryffelstråket i Finninge.

Det var den gatan som öppnades lite i smyg för vanlig trafik på sensommaren.

– Jag plockade ner mätarna på tisdagen, säger trafikhandläggaren Maria Sigurd.

Bilarna håller i snitt 42 kilometer i timmen på en 30-väg.

– Det går ganska fort där, påpekar Maria Sigurd.

– Den högsta uppmätta hastigheten var 105 kilometer i timmen. Helt sjukt om det inte skulle handla om en blåljusutryckning, konstaterar hon vidare.

undefined
Kommunen kommer att göra ett försök att dämpa trafiken på Tryffelstråket ytterligare efter den mätning som gjorts.

Att det varje dygn i snitt passerar 900 bilar på gatan som förbinder Finningevägen med Brunnsvägen tyckte hon också var lite uppseendeväckande.

Det finns redan tre trafiköar på sträckan närmast Finningeskolan, men kommunen ser sig efter mätningen tvingad att ta till fler åtgärder.

– Jo, vi har diskuterat detta på kontoret. Efter viadukten kommer vi att behöva lägga ut två fartdämpande hinder, i form av gupp, berättar Maria Sigurd.

När blir det aktuellt?

– Om några veckor, guppen finns inte hemma.

Eftersom det saknas gång- och cykelbana längs med Tryffelstråket känns det extra angeläget för kommunen att dämpa farten.

– Ett av guppen räknar jag med ska placeras ut i höjd med den nya förskolan, säger Maria Sigurd.

Som tidningen tidigare berättat finns ett beslut om att vid korsningen Tryffelstråket/Brunnsvägen byta ut väjningsplikten mot högerregeln.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!