Biljettautomaterna har försvunnit från tågstationerna

Sedan SJ tagit bort sina biljettautomater från stationer längs Mälartågs trafiklinjer går det inte längre att köpa fysiska tågbiljetter på plats i Läggesta. Istället måste nu alla biljetter köpas via en mobilapp, vilket rör till det för somliga. Malte Askvik, 81, är en av dem.

"Jag har pratat med Mälartåg och frågat hur de tänker, men den jag pratade med visste ingenting. De har ju varken satt upp något anslag eller något annat", säger Malte Askvik.

"Jag har pratat med Mälartåg och frågat hur de tänker, men den jag pratade med visste ingenting. De har ju varken satt upp något anslag eller något annat", säger Malte Askvik.

Foto: Oscar Stomberg

Strängnäs2023-10-12 07:04

När tidningen möter Malte Askvik på Läggesta station är vädret mulet och tåget sent.

– Som vanligt, säger han när han klivit av tåget från Eskilstuna.

Malte Askvik tycker att det är dåligt att Mälartåg inte heller har erbjudit något alternativ på plats för den som vill köpa biljett.

– Det minsta man kunde begära är ju att det hade suttit en QR-kod som folk kunde ta hjälp av. Vi får se hur det blir i sommar när alla turister kommer. Hur fasiken ska en turist som kommer till Mariefred med båt få tag i en biljett?

Avlägsnandet av biljettautomaterna har varit en process som pågått under några veckor i september. För Strängnäs, Läggesta, Eskilstuna och Nykvarns del försvann de runt den 12 september, enligt den information som Mälartåg fått av SJ.

undefined
Biljettautomaterna togs bort från Läggesta, Strängnäs, Nykvarn och Eskilstuna för några veckor sedan.

I Eskilstuna, till exempel, finns det fortfarande möjlighet att köpa biljett på Pressbyrån. Men i Läggesta, där det vid stationen bara finns en Direkten-butik, finns inte den möjligheten. På Direkten i Strängnäs kan man dock köpa sin biljett.

– Det var flera som hade kommit in till han i butiken här i Läggesta och frågat om biljett, berättade han. Det är bedrövligt att samhället ska bli på det här sättet, säger Malte Askvik.

Tidningen ringer till Mälartåg för att ställa frågan om det kommer att bli aktuellt att installera egna biljettautomater, men Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälartåg, svarar blankt nej.

– Det är inte ekonomiskt försvarbart att vi ska upprätta egna automater. Det är väldigt få som köper sina biljetter ur dem efter den information som vi har fått från SJ. Det vi gör framförallt är att satsa på att vi finns tillgängliga i digitala kanaler.

undefined
Här stod tidigare två biljettautomater som underhölls av SJ.

Hon säger dock att det finns planer på att möjliggöra köp via ett telefonsamtal till kundservice, för den som inte kan köpa biljett via sin telefon.

– Då kommer man att kunna betala för biljetten på faktura. Det skulle kunna bli verklighet inom kort. Egentligen skulle jag vilja trycka på knappen redan nu, men vi måste reda ut processen först.

Katarina Myrberg säger att det fortfarande går att köpa biljett via SJ:s telefonförsäljning.

– Det är väldigt få som har hört av sig med klagomål om att automaterna försvunnit. Det kan också vara så att man främst hör av sig till SJ.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!