Bokförlagen som är riktiga bladvändare

Med egna förlag får Jens Andersson och Susanne Viborg utlopp för sin kreativitet. Flera av deras verk har belönats med fina priser.

Foto:

Strängnäs2015-01-12 07:00

I 1960-talsradhuset i centrala Strängnäs bor Jens Andersson och Susanne Viborg och deras två barn. I ett av sovrummen bor också den egna firman, Bok och form.

Paret arbetar med att formge bokomslag på uppdrag av olika bokförlag och institutioner, allt ifrån Bonniers till Nordiska museet och Kungliga biblioteket. Men de driver också två egna bokförlag där de formger böckerna från bokstav till pärm.

– Vi gör böcker som vi gillar. Vi tar kontakt med folk som vi vill göra böcker med, i stället för tvärt om som det brukar vara i bokbranschen, säger Susanne Viborg.

Bokförlaget Sanatorium startade de 2005. Det andra, Placebo press, startades 2013 och fokuserar framför allt på översatta tecknade serier för vuxna.

Många av de böcker som paret formgett har belönats med prestigefyllda designpriser. Nyligen utsågs boken "The second in line", utgiven på förlaget Sanatorium, till Årets vackraste bok av Svensk bokkonst. Boken som innehåller bilder av illustratören Mattias Adolfsson har en egen liten låda och en lekfull affisch.

– Sanatorium är vår möjlighet att experimentera med formgivning. På Placebo försöker vi också göra fina böcker, men de är mer traditionella i formen och fungerar lättare i en vanlig bokhandel säger Jens Andersson.

Det är formgivningsuppdrag åt andra företag som är deras primära inkomstkälla, och dessa böcker blir sällan lika experimentella. Förlagen vill kunna sälja böckerna enkelt, och det spelar ingen roll hur fin boken är om inte omslaget tydligt signalerar vilken typ av genre den tillhör. Det hindrar inte Susanne Viborg och Jens Andersson från att göra snygga och prisbelönta böcker i alla fall. De tror också att formen blir allt viktigare för att synas i en bransch där konkurrensen är hård.

– Intresset för formgivning är ju mycket större nu bland gemene man än det någonsin varit. Jag tror på en ökande konkurrens med form som säljargument, säger Jens Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om