Incidenten inträffade den 17 december.
Enligt personalen har de som "husregel" att man inte pratar i telefon i allmänt utrymme. Men denna dag gjorde en brukare det med högtalarfunktionen på, samtidigt som personen skrek i telefonen.
I ett försök att få brukaren att fortsätta samtalet inne på sitt rum försökte en anställd prata med brukaren, men ska då ha ignorerats. När personalen därefter satte sig bredvid brukaren för att testa på nytt så blev personen slagen i ansiktet.
I anmälan har den anställde skrivit följande om händelsen: "Jag fick såklart ont och vände mig om för att skydda mitt ansikte då jag såg att NN ställde sig för att fortsätta och då får NN tag i min tröja bak och drar i mig medans hon slår mig hårt i bakhuvudet och på huvudet samt kroppen och blir intryckt i julgranen vi har framme i verksamheten".
Totalt ska medarbetaren fått sju slag innan kollegorna, som hjälpte en annan brukare, kunde avbryta situationen.
Carina Lundstedt, verksamhetschef i Strängnäs kommun, berättar att hon inte kan kommentera enskilda fall med hänsyn till sekretess.
– Det är för att skydda både personal och i det här fallet brukare. Men i och med att det är människor vi jobbar med så är det så att det ibland kan det uppstå situationer som vi behöver bli ännu bättre på. Så är det alltid, säger Carina Lundstedt.
Hur mår de inblandade efter omständigheterna?
– Det är inget som jag kan uttala mig om. Däremot så kan jag säga att alltid när det händer situationer som berör medarbetares mående så har vi alltid en praxis att vi erbjuder både företagshälsovård och samtalsstöd. Samt att vi alltid uppmanar medarbetare att söka professionell vård också om de skulle behöva det.
Borde man ha varit fler personer som jobbade?
– Nej, det bedömer jag inte. Vi bedömer innan hur många som ska jobba och i den här situationen så hade inget med det att göra.
Strängnäs kommun har efter det inträffade anmält händelsen till Arbetsmiljöverket.
– Det gör vi alltid direkt. Vi gör våra interna utredningar också men när vi vänder oss till Arbetsmiljöverket så är det för vi vill ha in en tredje part som tar ställning till förbättringsområden, säger Carina Lundstedt.