Trafiksituationen, speciellt under morgonrusningen, har länge varit ett bekymmer i Sundby park.
Där ligger bland annat Karlavagnen och Strängnäs Montessori.
Dessa två grannar skiljs åt endast av den smala och korta Anunds väg vilken används som skolgård och där trafik i nuläget inte är tillåten.
Tanken var, och är fortfarande, att den görs om till bussgata vilket tidningen skrev om våren 2021. Samtidigt kommer en komplett gång- och cykelbana att anläggas från Enköpingsvägen fram till skolorna.
– På omvägar har jag hört att projektet är försenat, berättar Peter Jedar.
– Men från kommunens sida är det tyst, tillägger han.
Anders Ekman, stadsmiljö- och servicechef, förklarar:
– Kommunen och Sevab har en öppen och bra dialog. Nu har vi fått veta att de ska byta ledningar på Frejastråket, och därför kan vi för närvarande inte låta anlägga någon cykelbana, som för övrigt finns med i detaljplanen, eller satsa på en bussgata.
– Detta kommer att ta tid. Kanske att projektet är klart till våren, men att inrätta en bussgata så nära inpå skolavslutningen känns knepigt. Bättre då att sikta på nästa läsår, säger Anders Ekman.
En hållplats och två staket som skyddar skolbarnen ska anläggas på Anunds väg och bussar i skoltrafik får därmed rulla på Frejastråket. Enligt vad som tidigare sagts handlar det om en handfull turer per dag. Även taxibilar får ta den vägen, vilket torde lätta upp situationen på Sundbyvägen.
– Detta är något som berör oss, även om jag inte tänker på det hela tiden, säger Peter Jedar som basar över områdets största skola.
På Sevab är det Niklas Persson som blir projektansvarig för ledningsarbetet på Tosterön.
– I nuläget kan jag inte säga när vi startar. Men det handlar om 400 meter lång sträcka från andra sidan Enköpingsvägen, förbi Mälarblick och längs med Frejastråket, säger Niklas Persson.
– Vi visste om att kommunen planerade för cykelbanor på två platser på Tosterön. Vår bedömning blev då att ledningarna på Mälarvägen var i hyfsat skick, men på Frejastråket behövdes ett reinvesteringsprojekt göras, tillägger han och syftar på vatten, avlopp samt dagvatten.
Niklas Persson räknar med att det stundande arbetet kommer att hålla på i omkring fyra månader.
– Men vi vet inte när det kommer att starta. Dels krävs en bygghandling, dels måste våra ramavtalsentreprenörer kontaktas. Just nu råder det ett extremt tryck på hela marknaden, därför kan vi bli sena. Målet att börja i oktober blir väldigt svårt att uppfylla.
Kan ni jobba på bra även om det blir en kall vinter?
– Ja, delvis. Marken håller bättre vid minusgrader.
Ungefär 15 meter i taget kommer att grävas upp. Hålet är då cirka två meter djupt och öppningen omkring fem meter bred.
Vad det lider kommer Frejastråket troligen att tillfälligt stängas av för biltrafik.
– Vi för en dialog med kommunen om hur vi kan gå tillväga. De boende får under en period åka in från Sundbyvägen i stället. Bitvis ligger ledningarna vid sidan av gatan och då påverkas inte biltrafiken.
Alla som går eller cyklar till och från skolorna då?
– De kan ta sig fram ändå.
När ledningsarbetet är klart kan cykelbanan från Enköpingsvägen fram till Anunds väg kompletteras.
– Det hade förstås känts värre om vi hunnit anlägga den och sedan fått veta strax efteråt att det skulle grävas i området, påpekar Anders Ekman.