– När vi lagar, eller som nu, byter ut räcket måste vi stänga av trafiken från båda hållen, säger projektledaren Peter Miinalainen.
Cirka 380 meter mitträcke som skiljer de enfiliga vägbanorna åt kommer att ersättas av betongbarriärer.
– Den här viadukten är relativt olycksdrabbad, och många bilar har kört in i räcket. Därför byter vi ut det. Nyligen hade vi en incident där som ännu inte hunnit åtgärdas, tillägger Peter Miinalainen.
Barriären är något högre än nuvarande stängsel.
– Vi tror att trafikanter automatiskt tar det lugnare om de ser en betongbarriär. En barriär tål dessutom mer än vad stängslen gör, säger Peter Miinalainen.
Arbetet pågår mellan 2 och 6 januari, trettondag jul, på morgonen. De som jobbar kommer att ha långa dagar, däremot blir det inget nattarbete.
Peter Miinalainen hoppas dock att Trafikverkets driftentreprenör ska vara klar på mindre än fem dagar.
– Vid såna här projekt tar man alltid i för att ha marginaler. Men blocken kommer färdiga från fabrik och levereras dagtid.
Trafiken kommer förstås att ledas om. De som reser från Enköping mot Stockholm eller söderut får åka på gamla E 20 och vända i Härad.
– Trafikanter som kommer från Eskilstunahållet och ska norrut från Strängnäs svänger av vid Biskopskvarn, säger Peter Miinalainen.
Kan inte de också använda sig av gamla E 20 efter Härad?
– Jo, det går så klart också.
Trafikplats Lunda invigdes när E 20 fick sin nya sträckning söder om Strängnäs, kring 2003.