Ett stort förändringsarbete inom socialkontorets verksamheter pågår. Inom äldreomsorgen sker stora förändringar. Senast i förra veckan presenterades ett förslag om att ytterligare 21 platser på äldreboenden, inklusive korttidsplatser, avvecklas. Socialnämndens viljeyttring är att satsa på vård och omsorg i det egna hemmet.
Nyligen gick ett brev ut till de 378 individer som har kommunal hemtjänst. I brevet fick de reda på att en översyn av antalet beviljade hemtjänsttimmar ska ses över. Det stod också att "vi vill minska det totala antalet bedömda hemtjänsttimmar".
– Det är den bedömningen vi gör, att vi har beställt för mycket tid, säger Maria Jäderlund, chef på myndighet och bistånd, Strängnäs kommun.
Anledningen till att den analysen görs är att uppföljningen från biståndshandläggarna har varit dålig. Det har handlat om att det har varit för få anställda, de har helt enkelt inte mäktat med att se om den bedömda insatsen svarar mot behoven.
– Det har varit för få händer och fötter, summerar Maria Jäderlund.
Strengäs Tidning träffar henne och Lennart Fräjdin, den konsult som har anlitats för att reda ut socialkontorets strukturella problem samt föreslå sparåtgärder. När han presenterade sin rapport i början av oktober innebar en effektiviseringspunkt att bilda ett särskilt vårdplaneringsteam med en arbetsterapeut, en biståndshandläggare samt en distriktssköterska. Teamet ska möta upp utskrivningsklara patienter med omvårdnadsbehov på sjukhusen.
– De ska jobba tillsammans för att göra bättre bedömningar av insatser när man har varit på sjukhus, och sedan göra snabba uppföljningar. Målet är att man ska bli bättre och mer självständig, säger Maria Jäderlund.
Samtidigt ska antalet biståndshandläggare öka med två tjänster, något som också är baserat på Lennart Fräjdins åtgärdsplan. Tillsammans med vårdteamet ska man alltså bli bättre på att göra bedömningar som motsvarar behoven hos de äldre.
Hur har ni kommit fram till att biståndshandläggarna har beställt för mycket tid?
– Det är det vi måste ta reda på, antalet beställda hemtjänsttimmar har ökat, vilket också ligger i sakens natur om fler människor får hemtjänst. Men det är en markant ökning, säger Maria Jäderlund.
Ökningen är 44 procent på de senaste 18 månaderna.
Men det har också varit socialnämnden viljeförklaring, att fler ska få hjälp i hemmet. Är det så konstigt att det har ökat?
– Det här har skett på ett och ett halvt år och antalet brukare har ökat med ungefär hundra. Det är en ökning som vi behöver titta på för att veta att vi ligger rätt både vad det gäller insatsen och tiden, säger Maria Jäderlund.
När Strengnäs Tidning tittade på Socialstyrelsens statistik i oktober förra året visade den att andelen som har hemtjänst i Strängnäs är lägre än i riksgenomsnittet. För dem i åldersgruppen 80 år och uppåt var skillnaden sju procentenheter. Även bland de yngre hade färre hemtjänst i Strängnäs kommun än i landet.
Kan inte ökningen bero på att färre har haft hemtjänst och att de nu har fått större behov av hjälp?
– Jag passar på den frågan, säger Lennart Fräjdin, som säger att han skulle haft med sig ett underlag som referens.
– Det är ändå så att antalet hemtjänsttimmar har ökat mer än vi kan förklara, säger Maria Jäderlund.
Ett annat problem som förvaltningen har dragits med, enligt Maria Jäderlund, är det datasystem som bedömd insats och bedömd insatstid registreras i. De individuella tiderna har blivit schablontider och kan också vara en förklaring till att det ser ut som att den bedömda insatstiden är för hög.
Vad är en normaltid för duschhjälp?
– Det törs jag inte svara på, säger Maria Jäderlund, och tillägger att bedömningen är individuell.
Enligt vad tidningen erfar tycker många anställda inom hemtjänsten att det är stressigt redan som det är, samtidigt som fler ska få hjälp. Hur går det ihop?
– Mitt intryck är, och det är en överblickbild, är att det beror på alla transporter, att det gäller att hinna från Agda till Calle. När de väl är där i hemmen uppfattar jag inte att de stod och tittade på klockan, så var inte fallet, säger Lennart Fräjdin.