Vad händer här?
– Fördelen är att den kommande logistikparken redan från start är försörjd av kollektivtrafik. Det är den och de anställda där som främst kommer dra nytta av den förändrade linjedragningen i ett första skede, säger Henric Ottosson, kollektivtrafiksamordnare på kommunen.
Den som färdas eller promenerar i området har säkert noterat att nära den befintliga rondellen på Malmbyvägen pågår ett vägarbete utanför Panattonis gigantiska byggnad och med Frysen padel snett emot.
– Vi anlägger hållplatser på båda sidorna av vägen, det ska vara klart om någon vecka, säger Jonny Uremo Nilsson, projektledare på kommunen.
– De anläggs enligt kommunal standard och är tillgänglighetsanpassade.
Några vind- eller regnskydd uppförs inte, däremot finns redan belysning i området som trygghet för blivande bussresenärer.
– Det kommer att bli snyggt, lovar Uremo Nilsson.
Hållplatserna tas i bruk i december.
– Vi leder om linje 302, säger Henric Ottosson.
Den linjen trafikerar sträckan Strängnäs–Åkers styckebruk.
– Samtidigt försvinner hållplatserna Anneberg och Malmby. Möjligheten att behålla trafiken för Malmby är att hållplatsen flyttas söderut, men den chansen är minimal i närtid, detta gäller bara linje 302, understryker Ottosson.
Just nu planeras inte för en justerad tidtabell utan det blir två turer på morgonen och fyra på eftermiddagen från Resecentrum mot Gorsingeberget och Åkers styckebruk.
Åt andra hållet körs tre turer på morgonen och fyra på eftermiddagen.
Detta avser den kommunala grundskolans läsdagar.