På höger sida av Tosteröbron, i riktning mot Strängnäs, har den smala trottoaren en skarp stålskoning. Vid det norra brofästet finns också ett brett gap mellan den profilerade kantstenen och stålkanten, vars början har skarpa flisor.
Eller – så såg det ut fram till och med onsdag förmiddag. Mer om det strax.
Den vassa stålkanten och skarven orsakar återkommande punkterade bildäck. Bron är omvittnat smal och vid möte tvingas bilister, allra helst förare av bredare fordon, hålla långt ut åt sidan.
Lina Barth är platschef på Däck- och bilvårdsspecialisten, som återkommande får in bilar som kört sönder sina däck på Tosteröbron. Förra veckan kom tre sådana kunder.
– Bron känns väldigt trång och jag tror att förarna fokuserar mer på mötet än på att inte köra in i den vassa kanten. Det brukar vara i alla fall en kund i månaden som fått punka på grund av kanten, säger hon.
Tidningen ringer David Norén, driftstekniker på kommunens teknik- och servicekontor:
– Jag vet precis vad du pratar om. Jag har hört av en drabbad bilist och har som avsikt att fixa det där i dag, säger han vid 10-tiden på onsdagen.
Det visar sig att det inte är första gången den vassa skarven behöver åtgärdas.
– Asfaltsmassan som vi la på i fjol har släppt. Nu är det dags att lappa och laga igen, säger David Norén.
En knapp timme senare är det gjort.
Men mer beständigt då? Ska kommunen fortsätta lappa och ska den vassa stålkanten och den smala trottoaren som ingen använder vara kvar – eller ska bron bli bredare och bättre?
Manhal Muwaffak, chef för teknik- och servicekontorets projektenhet:
– Vi vet att kanten är hög och skarp och att bron är väldigt smal. Att ta bort kanten är i sig inga problem, men på den öppningsbara delen av bron blir det kinkigt. Det måste vara jämvikt när bron öppnas, så tar man bort någonting måste det balanseras någon annanstans. Vi kommer att skicka frågan vidare till en konsult för utredning.
Vad blir målet med utredningen?
– Vi ska se över möjligheten att ta bort järnprofilen, sänka kantstenen säg fem–tio centimeter och kanske flytta den längre ut mot räcket, så att bron blir bredare. Nu har alla semester, men jag tror säkert att en konsult har börjat titta på det här i slutet av augusti, säger Manhal Muwaffak.