I vintras köpte räddningstjänsten i Strängnäs in en ny drönare.
Den nya är lite större, väger lite mer och har bättre kamerakapacitet.
– Den är inte heller lika begränsad av väderleken, så vi kan flyga i lite tuffare väder än tidigare, säger räddningschef Mårten Eskilsson.
Den förra drönaren behövde bytas ut efter att en av "armarna" brutits av i en flygkrasch där den enligt uppgift ska ha "fått flipp" och åkt rakt in i en telefonmast.
– Då var det inte läge att bara tejpa med silvertejp, fortsätter Mårten Eskilsson.
I och med det nya inköpet behöver räddningstjänstens piloter uppdatera såväl kunskaper som flygdokument.
Utbildningen ägde rum under torsdagen och fredagen i förra veckan. En instruktör från Stockholms brandförsvar gick då igenom en del teori och regelverk, innan piloterna fick ge sig ut och öva praktiskt i olika miljöer och utifrån olika sorters scenarion.
– Det är skillnad mellan att flyga över en skog eller över tätort. Det var därför man var nere och flög lite grann i centrala Strängnäs, säger Mårten Eskilsson.
Vad brukar det vara för typ av uppgifter piloterna får öva på?
– Man får i uppgift att leta fram eller titta på någonting. Till exempel ifall det inträffat en trafikolycka med farligt gods, så kan man skicka fram drönaren för att få bra bilder över hur situationen ser ut. Den kan även användas för att söka efter skogsbränder, ifall vi fått in larm om att det luktar rök utan att vi kan hitta var det brinner eller hur vi ska ta oss dit. Då är drönaren ett utmärkt hjälpmedel. Vi har även övat på att leta efter saknade personer i skogsmark med våra värmesökande kameror.
Mårten Eskilsson förklarar att planen är att ha totalt tio utbildade piloter i verksamheten – två per arbetslag.
En av piloterna är brandmannen Carl-Rikard Holmstedt.
– Det här blir ett otroligt lyft för oss. Den förra fick vi inte flyga utomhus när det regnade, men det kan man med den här. Med den nya kan vi också ta mycket bättre bilder av skogsbränder, där vi kan mäta ut den exakta arean direkt.
Det krävs bland annat att samtliga piloter har minst fem timmars flygtid innan den nya drönaren får tas i drift. Dessutom behöver man även installera en fallskärm på den, då det skulle kunna bli dödlig utgång ifall den störtade.
– Vi kommer att fortsätta flyga flera gånger över kommunen. Det kan verka lite oroväckande att se den komma flygande, så vi kommer att gå ut och förvarna när vi har såna övningar. Det kanske drar ner antalet polisringningar om den från 20 till 2, förhoppningsvis, säger Carl-Rikard Holmstedt.