Sven Weidne, butikschef på Willys i Solberga, förklarar att leveransproblemen berodde på tekniska svårigheter med det helautomatiserade centrallagret i Bålsta. Stillastående kranar ledde till att den automatiska tekniken inte fungerat som den skulle, vilket i sin tur orsakade förseningar i leveranserna till butikerna.
– Under en kort period har vi haft lite bekymmer med leveranserna från vårt nya centrallager i Bålsta. Men nu är vi igång igen, så det är fullt fart, säger Sven Weidne.
Kunder undrade över de tomma frysdiskarna och frågade när varorna skulle komma tillbaka. Trots detta menar Sven Weidne att Willys inte tappade några kunder.
– Jag är helt säker på att våra kunder handlat det som har funnits. Det har ju funnits andra alternativ men vi har inte haft hela sortimentet inne, förklarar han.
Problemen påverkade inte bara frysdiskarna utan även brödhyllan eftersom butikens bake-off-bröd kommer fryst. När frysvarorna inte levererades kunde butiken inte baka brödet.
– Vårt bake-off-bröd kommer fryst, så när vi inte får hem frysvaror så är det klart att det blir svårt att baka, säger Sven Weidne.
Även om tekniken är avsedd att underlätta, erkänner han att det inte alltid är fallet. Men nu när leveranserna återgått till det normala uttrycker Sven Weidne sin lättnad och hopp om att tekniken fortsätter att fungera som den ska.
– Ingen är gladare än jag när vi får hem varor, säger han och skrattar.