Efter leveransproblemen – nu kan Willys fylla frysdiskarna igen

Störningar vid Dagabs nya logistikcenter i Bålsta har påverkat leveranserna till Willys i Solberga. Det har varit glest i frysdiskarna och på hörnhyllorna, men nu är problemet löst.

Hampus Lundin håller på att fylla på de tomma frysdiskarna.

Hampus Lundin håller på att fylla på de tomma frysdiskarna.

Foto: Angelica Säfvenberg

Strängnäs2024-06-04 17:03

Nyheten i korthet

  • Willys i Solberga upplevde leveransproblem på grund av tekniska svårigheter vid Dagabs nya logistikcenter i Bålsta.
  • Frysdiskarna och brödhyllan påverkades, men nu är leveranserna tillbaka till det normala, enligt butikschefen Sven Weidne.
  • Trots problemen menar Weidne att Willys inte tappade några kunder under denna period.

Sven Weidne, butikschef på Willys i Solberga, förklarar att leveransproblemen berodde på tekniska svårigheter med det helautomatiserade centrallagret i Bålsta. Stillastående kranar ledde till att den automatiska tekniken inte fungerat som den skulle, vilket i sin tur orsakade förseningar i leveranserna till butikerna.

– Under en kort period har vi haft lite bekymmer med leveranserna från vårt nya centrallager i Bålsta. Men nu är vi igång igen, så det är fullt fart, säger Sven Weidne.

undefined
Sven Weidne, butikschef Willys, Solberga

Kunder undrade över de tomma frysdiskarna och frågade när varorna skulle komma tillbaka. Trots detta menar Sven Weidne att Willys inte tappade några kunder.

– Jag är helt säker på att våra kunder handlat det som har funnits. Det har ju funnits andra alternativ men vi har inte haft hela sortimentet inne, förklarar han.

undefined
Det nya logistikcentret i Bålsta är ett av de största i Europa och är avsett att leverera cirka 60 procent av Axfoods produkter när det är i full drift.

Problemen påverkade inte bara frysdiskarna utan även brödhyllan eftersom butikens bake-off-bröd kommer fryst. När frysvarorna inte levererades kunde butiken inte baka brödet.

– Vårt bake-off-bröd kommer fryst, så när vi inte får hem frysvaror så är det klart att det blir svårt att baka, säger Sven Weidne.

Även om tekniken är avsedd att underlätta, erkänner han att det inte alltid är fallet. Men nu när leveranserna återgått till det normala uttrycker Sven Weidne sin lättnad och hopp om att tekniken fortsätter att fungera som den ska.

– Ingen är gladare än jag när vi får hem varor, säger han och skrattar.

undefined
Sedan 2023 har Dagab, inköps- och logistikbolaget, haft återkommande leveransproblem. Det har resulterat i tomma hyllor och frysdiskar hos företag och butiker under vissa perioder.
undefined
Nu är vi igång igen, så det är fullt fart, säger Sven Weidne, butikschef Willys, Solberga.
Karta: Willys Strängnäs
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!