De digitala lösningarna inom vård och omsorg införs i etapper. Till en början ska personalen digitalt kunna signera att den har gett medicin. Dessutom ska medicinskåp och dörrar öppnas digitalt. Tidsrapporteringen kommer att gå igång när personalen öppnar dörren till en brukare.
– Det som händer är att det loggas digitalt i stället för att vi skriver och rapporterar, säger Johanna Bandmann, verksamhetsutvecklare på Strängnäs kommun.
Nästa steg är att personalen direkt via en app i en smarttelefon ska kunna dokumentera de insatser som görs.
– Det är inte så att det är ett sätt att spåra medarbetarna utan dokumentationen ska ske på samma sätt som i dag, fast digitalt.
Förändringen mot digital administration sker först i de kommunala verksamheterna och sedan även hos de privata hemtjänstbolagen.
Har ni tittat på hur de digitala lösningarna kommer att påverka omsorgen?
– Själva omsorgsarbetet ska inte påverkas mer än att man får mer tid till det. Det ska bli mer tid till dem som är brukare i dag och vi ska kunna ta emot fler brukare. Administrationen måste gå snabbare och enklare.
Finns det inte en risk för att brukare och personal blir stressade av förändringen?
– Det är en omställningsfråga. Men våra medarbetare och våra brukare är det viktigaste vi har så det är klart att vi ska hjälpa till när vi sätter in ett förnyat arbetssätt.
Frågan är vad den ekonomiska aspekten spelat för roll när ansvariga politiker har ställt sig positiva till att införa digitala lösningar inom vård och omsorg.
– Det är utmaningen med kompetensförsörjning som utgör grunden för vårt beslut. Redan i dag råder svårigheter att rekrytera personal och framåt ser det inte direkt ljusare ut. Vi som alla andra kommuner måste effektivisera vårt arbete. Digitaliseringen ska också möjliggöra för mer delaktighet för våra brukare och att utveckla kvalitén i verksamheten, säger socialnämndens ordförande Bodil Mellgren (S).
Har ni vägt in tillitsbaserad styrning, där en av sju vägledande principer är medborgarfokus?
– Tillitbaserad styrning är centralt i förvaltningen. Ledarskapet och medarbetarskapet ska präglas av tillit och bidra till starkt medledarskap och kreativitet som säkerställer att varje nivå kan, vill och vågar ge tjänster till kommunens invånare, företag och besökare, säger Bodil Mellgren.