Mindre intäkter när Trafikverket ska ha del av kakan

Föreningen som arrangerar Hemmavasan Strängnäs cykeldel har stött på patrull. "Risken finns att vi måste betala en rejäl summa till Trafikverket", säger Conny Andersson från Strängnäs cykelklubb som har ansvaret för banan.

Det kom som en överraskning att Trafikverket ska skylta mountainbikeloppet i juni i Strängnäs. Det säger eventansvarig Torbjörn Pettersson och Conny Andersson från Strängnäs cykelklubb.

Det kom som en överraskning att Trafikverket ska skylta mountainbikeloppet i juni i Strängnäs. Det säger eventansvarig Torbjörn Pettersson och Conny Andersson från Strängnäs cykelklubb.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2023-03-21 11:57

Den 59 kilometer långa mountainbikebanan som bland annat passerar Löt, Stallarholmen, Mariefred och krutbruket i Åkers styckebruk, korsar ofrånkomligt större vägar vid några tillfällen, till exempel vid Läggesta.

Det är där Trafikverket kommer in i bilden.

Vilket arrangören inte hade räknat med.

– Det är nytt för i år. Numera krävs det skyltning enligt Trafikverkets normer och regler även om det är Länsstyrelsen Södermanland som gett oss tillstånd att anordna loppet, säger Torbjörn Pettersson, eventchef för hela Hemmavasan Strängnäs.

Conny Andersson i cykelklubben Strängnäs CK har lång erfarenhet av att arrangera lopp. Även för honom är Trafikverkets inblandning en nyhet:

– Vi har alltid använt oss av hemmagjorda skyltar med texten "Cykellopp pågår". Nu blir det annorlunda om grejerna både ska fraktas hit och köras bort med hjälp av lastbil. Vi vill ju veta vad fakturan hamnar på, jag har ingen aning nu.

undefined
Arrangörer av cykellopp får inte längre använda sig av hemmagjorda vägvisare. Numera är det Trafikverket som placerar skyltar och bestämmer hur de ska se ut. Bilden är från Strängnäsrundan 2013.

Nelson Perez, trafikingenjör på Trafikverket region öst, berättar:

– Vi har 2023 infört ett nytt arbetssätt för hantering av åtgärder i samband med arrangemang. Trafikverket har utrett arbetssättet för tillfälliga vägmärken. Utredningen har visat att vi behöver göra förändringar, både utifrån rättssäkerhet och trafiksäkerhet.

Vad kommer ni att göra inför och efter Hemmavasan?

– Trafikverket tar fram en vägmärkesbeskrivning som i sin tur skickas till vår driftentreprenör för att verkställa åtgärderna. Vägmärken kommer att sättas upp samma dag som arrangemanget börjar och tas ner direkt när det slutar.

Vilken kostnad hamnar på arrangören?

– Trafikverket har bett entreprenören att ta fram en kostnadsbedömning, när återkoppling skett kommer vi att skicka bedömningen till arrangören, svarar Nelson Perez som summerar:

– För detta arrangemang kommer varningsmärken att sättas upp vid fyra korsningspunkter. Totalt rör det sig om tio varningsmärken. 

Conny Andersson är något betänksam:

– Det här med fördyrade utgifter innebär att vissa cykelklubbar aktar sig för att arrangera lopp, startavgifterna måste ju höjas.

I detta fall hoppas Torbjörn Pettersson att arrangören inte ska behöva höja några avgifter. Just nu är cirka 70 deltagare anmälda.

Premiären av loppet är flyttat från 3 till 4 juni för att inte krocka med Ångans dag som brukar locka många besökare till Mariefred.

Hemmavasan på cykel

Den lokala arrangörsföreningen som grundades våren 2022 är huvudansvarig för Hemmavasan Strängnäs som helhet. Men cykeldelen arrangeras av sex föreningar: Strängnäs cykelklubb, Stallarholmens SK, IFK Mariefred, Mariefred-Kärnbo skyttegille, Åkers IF samt Åker/Strängnäs HC.

Att delta i det 59 kilometer långa MTB-loppet, med fyra möjliga startpunkter, kostar 400 kronor för vuxen och 300 för ungdom.

Totalt ingår 19 klubbar i arrangörsföreningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!