Det lutar åt att Storgatan får cykelbana i framtiden

Kommunens ambition är att cykelbanor ska binda ihop skolor och fritidsanläggningar med Strängnäs centrala delar. En vit fläck finns mellan stan och Tosteröbron. "Jag förordar då att en cykelbana anläggs på Storgatan", säger Edvin Antsvee. Han får medhåll av 14-årige Vidar Jöngren, ordförande i Skur (Strängnäs kommuns ungdomsråd).

Edvin Antsvee, som studerar på Mälardalens universitet, fick under sin praktikperiod utreda om gång- och cykelbanan skulle passa bäst på Storgatan (se bilden) eller Strandvägen.

Edvin Antsvee, som studerar på Mälardalens universitet, fick under sin praktikperiod utreda om gång- och cykelbanan skulle passa bäst på Storgatan (se bilden) eller Strandvägen.

Foto: Privat, Lars Kilström

Strängnäs2024-03-07 12:00

Edvin Antsvee studerar sista året på statsvetarprogrammet på Mälardalens universitet i Västerås, bor i Eskilstuna men förlade sin praktik till Strängnäs kommuns teknik- och servicekontor.

– Det kändes intressant att prova på en annan stad, och jag är mycket nöjd med min tid där – lärorik och jättekul, säger 23-åringen.

Under fyra av periodens sex veckor på senhösten fick han i uppgift att jämföra två alternativ – att komma fram till om Norra Strandvägen eller Storgatan skulle lämpa sig bäst för att kompletteras med en cykelbana.

– I min förstudie till kommunen lyfter jag fram Storgatan.

Det fanns flera skäl till det – bland annat den kortare längden (550 mot 900 meter), närheten till näringsliv, vårdcentral och skola (Europaskolan) samt att Strandvägen skulle behöva enkelriktas för biltrafik.

undefined
Andreas Henriksson, arbetar som controller på kommunens servicekontor och var handledare åt Edvin Antsvee när denne kom fram till att Storgatan är lämpligare än Strandvägen när det gäller att anlägga en gång- och cykelbana.

Till Strandvägens fördel talade däremot den plana terrängen.

– Jag tittade även på rörelsemönster hos boende. Många cyklar redan på Storgatan, säger Edvin Antsvee.

Hur mycket trampade du själv under den här perioden?

– Ingenting. På grund av kylan som var då föredrog jag att bilda mig en uppfattning genom att promenera.

Anläggs en gång- och cykelbana på Storgatan placeras den på norra sidan, alltså i riktning Mälaren.

Beroende på utformning beräknas kostnaden preliminärt att landa på 1,3 miljoner. Tillkommer gör en gång- och cykelöverfart vid Tosteröbron och ett övergångsställe på Kyrkogatan.

– Det finns ingen tidpunkt spikad för när det här ska genomföras, inte heller någon öronmärkt pengapott. Vi måste genomföra en barnkonsekvensanalys och medborgardialog också, säger Andreas Henriksson som var Edvin Antsvees handledare.

– Men kommunens cykelplan avser att binda samman centrala stråk med skolor och fritidsanläggningar. Här är det ett stycke som saknas, tillägger han.

Detta stod att läsa i protokollet efter teknik- och fritidsnämndens möte den 31 januari där Edvin Antsvees arbete presenterades: "Nämnden ställer sig positiv till en fortsättning att länka ihop gång- och cykelbanorna i Strängnäs och på Tosterö. Kontoret återkommer till nämnden när vidare arbete fortgått."

undefined
"Min generation stör sig på Storgatan", säger Vidar Jöngren, ordförande i Skur, Strängnäs kommuns ungdomsråd.

En som knappt kan vänta på en cykelbana på Storgatan är Vidar Jöngren.

14-åringen bor på Tosterön, går sista året på Europaskolan Rogge och är desutom ordförande i Skur – Strängnäs kommuns ungdomsråd.

– Cykel är mitt transportmedel till vardags. Jag cyklar säkert en mil om dan, oavsett väder, berättar Vidar Jöngren.

Han är aktiv i Strängnäs cykelklubb och med tanke på hur hans vardag ser ut passeras Storgatan i stort sett dagligen.

– Den är riskfylld. På sommaren när folk ska passa tider för att undvika broöppning kan det bli riktigt hetsigt och vintertid smalnas gatan av på grund av snövallar, säger Vidar Jöngren.

undefined
Vidar Jöngren berättar att han cyklar en mil om dan, 14-åringen är även aktiv i Strängnäs CK.

Han och Skur har tagit del av de två alternativen som nämns ovan.

– Inom Skur förordar vi en cykelbana på Storgatan, det känns onödigt att göra Strandvägen ännu smalare. Det finns fler aktiviteter och restauranger på Storgatan, som man vill ta sig till. Helt enkelt är det en större målgrupp som rör sig där.

Vet du hur banan skulle utformas?

– Som jag förstått det kommer trottoaren att finnas kvar och utanför den anläggs cykelbanan som blir så pass bred att man kan mötas.

Utdrag ur cykelplanen

"Cykling är ett billigt och miljövänligt sätt att förflytta sig vilket dessutom har positiva hälsoeffekter. En ökad cykling bidrar därför till flera positiva effekter och har en hög samhällsnytta. Det går också snabbt att ta sig fram på cykel och på sträckor upp till tre kilometer kan den konkurrera med bilen.

Källa: Strängnäs kommuns cykelplan (antagen i februari 2017).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!