De vill erbjuda ett grönare mackalternativ

Går det att driva en miljövänlig bensinstation? Hans och Monica Zentio menar det. Laddstolpar och solceller är på gång till deras senaste macksatsning.

Anders Pitkänen, Solveig Puranen samt Hans och Monica Zentio i butikens kafédel, utrustad med wifi och eluttag. "I framtiden tror vi att man jobbar mer ute än på kontor. Då kan man träffas här för ett möte, samtidigt som elbilen laddas utanför", säger Monica Zentio.

Anders Pitkänen, Solveig Puranen samt Hans och Monica Zentio i butikens kafédel, utrustad med wifi och eluttag. "I framtiden tror vi att man jobbar mer ute än på kontor. Då kan man träffas här för ett möte, samtidigt som elbilen laddas utanför", säger Monica Zentio.

Foto: Camilla Lillsebbas

Strängnäs2020-02-19 19:48

Det började den 14 januari 1975 med den dåvarande Essomacken längs med gamla E 3 nära Barva. Sedan dess har Hans och Monica Zentio hunnit driva bland annat bensinstationen som fanns vid Västervikstorget fram till 1996, och Statoil som sedermera blev Circle K på såväl Eskilstunavägen som i Biskopskvarn.

I höstas invigdes Gulfmacken i trafiknoden där E 20 möter väg 55. Där har makarna Zentio utformat sin nya bensinstation till ett så grönt alternativ som möjligt.

– Vi har börjat i det lilla, säger Hans Zentio och nämner som exempel att alla smörgåsar tillverkas på plats och efter hand under dagen för att undvika transporter och minimera svinnet.

Vidare är all belysning av led-typ som, överallt utom i butiken, släcks när det inte vistas någon i utrymmena. Att inte ha ett stort skärmtak med lysande loggor över pumpstationerna är ett aktivt val för att minska elförbrukningen, likaså att erbjuda spolarvätska på pump för att minska antalet plastförpackningar.

Adblue som minskar kväveoxidutsläppen i vissa dieselbilar och HVO, ett alternativ till fossil diesel som tillverkas av vegetabiliska oljor och oljor från slaktavfall, tillhandahålls också.

– HVO tror jag vi är ensamma om i Strängnäs, säger Monica Zentio.

Mackparet står också inför ett par större miljösatsningar. De har ingått avtal om ett antal laddstolpar för elbilar, berättar de och pekar ut platsen för de planerade stolparna – den del av fastigheten som vetter mot hamburgerkedjan som är närmaste granne.

Inom ett halvår ska stolparna vara på plats. Ungefär samma tidsram gäller för solcellerna som ska upp på butikens och tvätthallens tak. Anläggningen ska generera omkring 40 000 kilowattimmar per år, vilket motsvarar cirka 15 procent av stationens årsförbrukning. Investeringen har en prislapp på 500 000 kronor.

– Man tänker ju på barnbarnens framtid, säger Monica Zentio.

Borde man då inte, helt krasst, ägna sig åt något annat än drivmedelsförsäljning?

– Jo, kanske. Men vi måste ju förhålla oss till samhället, och kollektivtrafiken. Vårt barnbarn som bor på landet har en moppebil för att överhuvudtaget kunna komma hem före klockan åtta på kvällarna, säger hon och maken fyller i:

– Personligen tror jag inte elbilar är lösningen, tillverkning och skrotning påverkar miljön för mycket. Men drivmedel som HVO kommer mer och mer, och det tror jag kommer fortsätta.

Karta: Gulf Biskopskvarn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!