Dessa elever får återvända till skolan: "Gynnar alla"

Thomasgymnasiet och de kommunala högstadierna förbereder sig på att möta eleverna i klassrummen igen.

Thomasgymnasiet kommer att införa ett system med rullande schema. En årskurs kommer att vistas i skolan varje vecka, enligt rektorn Daniel Moberg.

Thomasgymnasiet kommer att införa ett system med rullande schema. En årskurs kommer att vistas i skolan varje vecka, enligt rektorn Daniel Moberg.

Foto: Joakim Serrander

Strängnäs2021-01-21 12:01

– Nu kommer vi att titta på just det förslag som utbildningsministern nämnde, nämligen en mixad variant, säger Kenneth Larsson (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, efter regeringens presskonferens som hölls torsdag morgon.

För gymnasieeleverna innebär det att en årskurs i taget kommer att undervisas i klassrummen, medan de resterande eleverna läser på distans. Vilka klasser som sitter hemma ändras vecka till vecka.

– Det gynnar alla. Alla har behovet av att träffa lärare och kamrater, säger Kenneth Larsson.

Enligt Thomasgymnasiets rektor Daniel Moberg börjar det rullande schemat från och med måndag och gäller fram till sportlovet.

– Det känns jätteroligt. Det blir ett helt annat liv i skolan och det är ju det som lockar med gymnasiekolan: energin som finns i åldersgruppen. Så känner inte bara jag utan både lärare, vaktmästare, kafépersonal och alla andra.

Även högstadieeleverna på de kommunala skolorna kan återvända snart, om allt går som planerat. 

– Vi följde smittskyddsläkarens lokala rekommendation. Nu har han dragit tillbaka den på grund av att han har sett en positiv utveckling efter helgerna.

Rekommendationen om distansundervisning för högstadiet i Sörmland gäller till och med söndag. Efter det skulle eleverna i teorin kunna samlas i skolorna igen.

– Men vi har beslutat att vi inte känner oss mogna att gå tillbaka fullt ut.

Nästa vecka ska skolorna i stället ägna åt förberedelser för att förebygga trängsel.

– Vi kommer att titta på flaskhalsarna. Vi utreder hur det ser ut i vår egen kollektivtrafik och tittar även på lärarutrymmen, säger Kenneth Larsson och tillägger:

– Ambitionen är att från och med veckan därpå vara i full närundervisning. 

Enligt honom är en blandad undervisning även för högstadiet inte aktuell.

– Det ställer för stora krav på lärarkåren.

Varför väljer ni att avvakta en vecka?

– Vi vill säkra upp och ta den tiden så att vi har en bra och säker miljö för våra elever och lärare. Det finns en oro i lärarkollegiet kring smittspridningen. Nu gör vi det här bra och korrekt.

På de fristående högstadieskolorna har man valt lite andra tillvägagångssätt.

Strängnäs Montessori prioriterar niorna som får komma tillbaka från och med måndag. Under de efterföljande veckorna ska även sjuorna och åttorna vistas i skolan, men inte samtidigt, berättar rektorn Peter Jedar.

Varför prioriterar ni niorna?

– På grund av deras slutbetyg. Vi vill ge dem möjligheten att komma in på det gymnasium de vill. De andra årskurserna har vi tid att ge extra stöd till framöver, säger han och tillägger att det dessutom står slöjd på niornas schema:

– Det är svårt att svarva digitalt.

Även på Europaskolan Rogge får en del av eleverna besöka skolan under de kommande veckorna, men systemet är annorlunda.

”Halva klassen är i skolan ena veckan och distansundervisas nästa och så vidare”, skriver Christoffer Bergfors, rektor på Europaskolan Rogge i ett mejl till tidningen.

På Gripsholmsskolan fortsätter distansundervisningen däremot minst en vecka till. 

”Vi vill med detta beslut fortsätta hålla smittspridningen nere på Gripsholmsskolan. Vi återkommer med ett nytt beslut inför vecka fem då en återgång till skolarbetet på plats kan bli aktuellt för vissa elevgrupper”, meddelar rektorn Nina Lidfors på skolans hemsida.

Friskolan Asken hade när tidningen ringde på torsdagen inte tagit ett beslut ännu.

Corona i skolan

Barn och ungdomar står för en liten andel av covid-19-fallen. Barn smittar dessutom andra i lägre utsträckning än vad vuxna gör och skolan som arena har inte visat sig vara drivande i smittspridningen.

Stängda skolor har därför främst negativa effekter, enligt Folkhälsomyndigheten. Därför bedömer myndigheten att för- och grundskolor ska hållas öppna så mycket som möjligt. Förutsättningen är att åtgärder införs för att minska riskerna för smittspridning.

Källa: Folkhälsomyndigheten.

Karta: Strängnäs
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!