Hon beskriver det senaste året som "en utmaning". Men nu är det flera faktorer som kan samspela för att handeln och besöksnäringen i Mariefred och Strängnäs ska få en bra sommar, enligt Karolina Zander.
Det handlar framförallt om den pågående vaccineringen och lättade restriktioner från och med den 1 juni, men även om en kvarstående osäkerhet kring att resa utomlands.
– Vi har närheten till Mälaren och fina stadskärnor som passar bra för att "hemestra" i. I och med de lättade restriktionerna kommer folk att kunna gå på restaurang lättare än tidigare. Företagen kommer också att kunna vara mer flexibla med vad de erbjuder kunder, säger hon.
Hon säger sig vara säker på att sommaren kommer bli ett lyft för framförallt Mariefreds och Strängnäs stadskärnor.
– När det gäller centrumutvecklingen tror jag att det bara kommer att explodera, säger hon.
– Men jag tror också att vi kommer att fortsätta gynnas av trenden kring naturturism och friluftsliv, där vi till exempel har Åkers bergslag.
Under pandemin har kommunen anslutit sig till appen Cityplay i ett försök att hjälpa de lokala företagen. I appen kan konsumenter få rabatter och andra fördelar om de handlar av lokala företag. Men trots att Cityplay lanserades i Strängnäs i november har den inte riktigt motsvarat förväntningarna, säger Karolina Zander.
– Än så länge har det varit ganska så lite ruljangs. Vi har ganska många anslutna, men vi skulle vilja ha mer aktivitet, säger hon.