Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden beslutade på sitt senaste sammanträde att bifalla Strängnäsbons förslag.
"En gång- och cykelbana längs med Fjädervägen skulle öka trafiksäkerheten och finns inplanerad i tidigare exploateringsavtal", stod att läsa i beslutsunderlaget.
Nämnden räknar alltså med att exploatören, i detta fall Kilenkrysset, anlägger en cirka 450 meter lång gång- och cykelbana i verksamhetsområdet nedanför Gorsingeberget. Där finns bland annat Rusta, Menigo och nyss nämnda BCP.
Anders Ekman är stadsmiljö- och servicechef:
– Det är ett gammalt avtal vi pratar om men Kilenkrysset lovar att slutföra sitt uppdrag, vilket innebär en cirka 2,5 meter bred gång- och cykelbana bort mot Menigo.
– Vi har haft ett inledande möte med kommunen. Tanken är att vi anlägger en gång- och cykelbana på Fjädervägens högra sida från rondellen sett, säger Fredrik Granlund, exploateringsingenjör på Kilenkrysset.
Varför har det inte, frånsett en snutt i början, blivit gjort tidigare?
– Det kan jag inte svara på. Kanske fanns inte behovet på samma sätt då.
När kan banan vara klar?
– Jag tycker inte att detta bör hamna i någon långbänk.
Åsa Bergström är glad:
– Vi är många som går eller cyklar längs Fjädervägen. Jag gör det ofta på lunchen, promenerar fram och tillbaka till Solberga. Men du riskerar att bli nerträngd i diket. Det passerar många person- och lastbilar här ute.