Banverket har presenterat två förslag på dubbelspår genom Strängnäs.
I det ena alternativet måste ytterligare 15 meter av Långberget sprängas bort, det andra innebär bland annat att bussgatan försvinner, att flera fastigheter på andra sidan Långbergsgatan måste tvångsinlösas och att kyrkogården påverkas.
Men så dök det så kallade Tornstigenalternativet upp. Det var ett antal boende vid stationsområdet som kunde visa att det gick att bygga ett dubbelspår utan att röra Långberget och utan några större ingrepp på gator och bebyggelse på den andra sidan stationen.
Analysen klar
Kommunstyrelsen beslutade i det läget att begära in ett yttrande från Banverket, som nu är klar med sin analys.
– Och den visar att det trafiktekniskt går att genomföra. Lite förenklat kan man säga att det alternativet både klarar problematiken kring kyrkogården och Långberget, säger Christer Östlund och fortsätter:
Alternativet analyseras
– Sen har det förmodligen ett antal andra negativa konsekvenser som man få analysera lite noggrannare. Oavsett vilket alternativ man kommer fram till så kommer det att bli ingrepp och negativa konsekvenser av olika slag.
Men är det inte så att det tredje alternativet för med sig minst ingrepp och minst negativa konsekvenser?
– Det är för tidigt för mig att göra den värderingen. Däremot tycker jag det är oerhört positivt att man kommit fram till att det trafiktekniskt och spårtekniskt faktiskt är möjligt att genomföra. Det gör ju att man kan gå vidare och analysera det här lite närmare.
I dag, måndag, tas frågan upp i kommunstyrelsen.