24-timmars gjorde comeback 2017 efter mer än ett decennium i träda.
Sedan dess har Roger Glennhammar och radarpartnern Tony Larsson (tävlingsledare) dragit ett tungt lass.
– Vi är 30 personer som jobbar med tävlingen, och kärntruppen är kanske hälften så stor, förklarar Roger Glennhammar.
– Förberedelserna startade för ungefär ett halvår sedan, fyller Tony Larsson i.
Tävlingen avgörs i vanlig ordning i skogarna kring Lagnö nordväst om Strängnäs. Banan mäter 19 kilometer och ser i stort sett likadan ut varje år.
Växlingarna sker vid Hålby där ett restaurangtält slagits upp och där sjukvårdspersonal kommer att finnas till hands i klubbstugan.
– På ett dygn har vi kanske sex–sju förare som verkligen behöver hjälp, vi har annars varit förskonade från svårare skador, säger Roger Glennhammar.
– Jag vill inte prata så mycket om olyckor. Men skador beror ofta på att förare överskattar sin förmåga.
De som kör Dakarklassen ingår inte i något lag utan kör ett helt dygn på egen hand.
Lagen innehåller annars max sju förare som avlöser varandra.
– Det betyder att vi kommer att vara minst 1 000 personer här inklusive ledare och anhöriga, berättar Roger Glennhammar.
I fjol vann ett lokalt präglat gäng där bland andra FMCK-kvartetten Mattias Hägg, Filip Glennhammar, Albin Forsling och Pontus Vestling ingick.
De hann med att köra 50 varv, i snitt sju per man, på 24 timmar.
– Det är en väldigt tuff tävling, speciellt för de som åker Dakar. I den klassen har FMCK en kille med, Henrik Thordin, säger tävlingsgeneralen.
Vissa förare har när detta skrivs redan anlänt till tävlingscentrum.
Klockan sju på torsdagsmorgonen tog ett gäng gotlänningar färjan från Visby till Nynäshamn.
I den stora bussen färdades bland andra två aktiva i form av Fredrik Dratzén och Håkan Åkerblom.
– För att få en bra plats för vår buss var vi tvungna att åka tidigt, säger Fredrik Dratzén.
– De andra ansluter senare. Vi får fördriva tiden med att spela kort. Hojarna tar vi fram på fredagen, berättar lagkompisen.
Duon kände press på sig eftersom lagledaren anmält åkare från två olika klubbar på ön under namnet Gotlands snabbaste.
– Lagledaren heter Mats Åkerblom och är min lillebror, säger Håkan Åkerblom och ler.
Fredrik Dratzén gör sin andra start i 24-timmars.
– Första gången, 2021, var det halt. Jag minns att det regnade oavbrutet.
Tävlingen startar klockan 12 på lördag.