Efter en vecka fungerar Matarkets kassa: "Stor förlust"

Kassasystemet slutade fungera efter it-attacken, men i lördags kunde kunderna betala som vanligt hos Matarket igen. Händelsen har gett förluster: "Det är förödande att behöva ha stängt så här", säger handlaren Ruey-Hwa Lin.

Matarket kan använda sitt kassasystem igen efter över en vecka. Casper Anderlund, medarbetare på Matarket, tycker att det underlättar jobbet.

Matarket kan använda sitt kassasystem igen efter över en vecka. Casper Anderlund, medarbetare på Matarket, tycker att det underlättar jobbet.

Foto: Fanny Lindblad

Strängnäs2021-07-13 11:31

– Nu har vi äntligen fått ordning på allt, skriver Matarket på sin Facebooksida.

För snart två veckor sedan inträffade it-attacken som tvingade majoriteten av Coops butiker i landet att stänga. Händelsen drabbade även Matarket i Galleria Präntaren.

Coop i Strängnäs började använda kassafunktionen igen i mitten av förra veckan, men Matarket fick nöja sig med att erbjuda kunderna möjlighet att betala med appen Swish och kontanter. 

På lördagskvällen kunde mataffären i Präntaren använda kassorna igen. Det efter att tekniker varit på plats.
– Det är skönt och det underlättar för alla att ha kassasystemet öppet igen. Det var jobbigt när vi behövde springa och kolla priser. Nu kan vi tänka mer på att hålla snyggt i butiken, säger Casper Anderlund, medarbetare på Matarket. 

Efter haveriet dröjde det alltså en vecka innan butiken kunde använda kassasystemet igen.  

Vad är de ekonomiska konsekvenserna?

– Det har påverkat, men vi vet inte hur mycket. Vi ser inte hela bilden just nu, det är många parter som ska vara involverade i det. Olika leverantörer och försäkringen. Men självklart är det en stor förlust, säger Ruey-Hwa Lin, handlare på Matarket. 

Hur känns det inför framtiden?

– Det känns positivt eftersom att det här är fixat. It-frågan kommer prioriteras ganska högt, i hela branschen misstänker jag. Det är förödande att behöva ha stängt så här, säger Ruey-Hwa Lin. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!