â Nu har vi Ă€ntligen fĂ„tt ordning pĂ„ allt, skriver Matarket pĂ„ sin Facebooksida.
För snart tvÄ veckor sedan intrÀffade it-attacken som tvingade majoriteten av Coops butiker i landet att stÀnga. HÀndelsen drabbade Àven Matarket i Galleria PrÀntaren.
Coop i StrÀngnÀs började anvÀnda kassafunktionen igen i mitten av förra veckan, men Matarket fick nöja sig med att erbjuda kunderna möjlighet att betala med appen Swish och kontanter.
PÄ lördagskvÀllen kunde mataffÀren i PrÀntaren anvÀnda kassorna igen. Det efter att tekniker varit pÄ plats.
â Det Ă€r skönt och det underlĂ€ttar för alla att ha kassasystemet öppet igen. Det var jobbigt nĂ€r vi behövde springa och kolla priser. Nu kan vi tĂ€nka mer pĂ„ att hĂ„lla snyggt i butiken, sĂ€ger Casper Anderlund, medarbetare pĂ„ Matarket.
Efter haveriet dröjde det alltsÄ en vecka innan butiken kunde anvÀnda kassasystemet igen.
Vad Àr de ekonomiska konsekvenserna?
â Det har pĂ„verkat, men vi vet inte hur mycket. Vi ser inte hela bilden just nu, det Ă€r mĂ„nga parter som ska vara involverade i det. Olika leverantörer och försĂ€kringen. Men sjĂ€lvklart Ă€r det en stor förlust, sĂ€ger Ruey-Hwa Lin, handlare pĂ„ Matarket.
Hur kÀnns det inför framtiden?
â Det kĂ€nns positivt eftersom att det hĂ€r Ă€r fixat. It-frĂ„gan kommer prioriteras ganska högt, i hela branschen misstĂ€nker jag. Det Ă€r förödande att behöva ha stĂ€ngt sĂ„ hĂ€r, sĂ€ger Ruey-Hwa Lin.