Missnöjet gäller bland annat vägglöss, maten, sanitära förhållanden och att de boende upplever att klagomål tystas ner genom hot. Även att kritik mot boendet inte får föras fram när Migrationsverket gör besök.
Efter att tidningen uppmärksammade kritiken har flera saker börjat hända.
På måndagen hade chefer och medarbetare på kommunen ett möte om Mälarblick. Socialchefen Gilda Johansson berättar att de framförallt diskuterade rumsstorleken, som hon menar är alldeles för liten. De beslutade även att de ska stämma träff med Migrationsverket respektive Mälarblicks ledning, däribland Sultat hotells vd Anders Hedqvist.
– Migrationsverket har avtal med Mälarblick och vi vill prata med dem angående bostad, mat och så vidare. Men framför allt att de bor väldigt trångt. Jag vill prata med dem om hur de tänker där, säger Gilda Johansson och tillägger:
– Även med Anders angående hur de tänker.
Efter artikeln har tidningen upprepade gånger sökt Anders Hedqvist på Sultat som driver lägenhetshotellet Mälarblick, för att få ställa fler frågor. Han har inte varit tillgänglig.
Tidningen har dock tagit del av mejl som han skickade till Migrationsverket efter publiceringen. Han skriver: "Vi vet att alla inte alltid är nöjda, men den bild som målas upp i tidningen känner vi oss helt främmande för."
Han presenterar och bemöter kritiken, samt ber Migrationsverket komma och göra en inspektion för att "klargöra att vi lever upp till de åtagandena enligt avtalet".