Rektorn om mobbningen: "Barn kränker hela tiden"

"Det handlar om svårigheter att avgöra: Vad är en konflikt, vad är en lek som går överstyr och vad är en kränkning." Det säger rektorn Vivianne Lötvik om hur en elev på Karinslundsskolan kunde utsättas för flera kränkningar utan att skolan utredde det.

Kränkningar bland barn är vanligt förekommande, enligt rektorn Vivianne Lötvik. Bilden är tagen i ett annat sammanhang och visar inte någon av de inblandade personerna.

Kränkningar bland barn är vanligt förekommande, enligt rektorn Vivianne Lötvik. Bilden är tagen i ett annat sammanhang och visar inte någon av de inblandade personerna.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Strängnäs2021-04-23 06:58

Förra veckan skrev tidningen om en elev som upprepade gånger blev slagen, sparkad och kränkt av kamrater på Karinslundsskolan. Skolledningen ansåg att det handlade om "lek som gått överstyr" men fick kritik från Skolinspektionen för att ha missbedömt situationen.

Nu ska all personal genomgå en utbildning för att kunna skilja lek från kränkning, berättar rektorn Vivianne Lötvik.

Var personalen som jobbade under höstterminen inte utbildad inom det?

– Jo, de är utbildade, men det går inte att fräscha upp kunskapen varje år.

Enligt henne är det ofta frågan om hårfina avgöranden som kräver fingertoppskänsla.

– Vi behöver veta: hur drar vi gränsen?

I det här fallet har elevens vårdnadshavare anmält 17 händelser till Skolinspektionen. Det låter inte som en enstaka konflikt utan som mobbning?

– Så ser det ju ut utifrån vårdnadshavarnas anmälan. Vi har inte riktigt den uppfattningen, inte när det gäller alla de här 17 fallen. 

Vivianne Lötvik anser att Skolinspektionens kritik framför allt riktar sig mot att händelserna inte rapporterats korrekt.

Skolinspektionen kritiserar även att kränkningarna inte alltid har utretts. Hur tänker du kring det?

– Vi säkerställer nu att utredningar görs genom att utbilda personalen, svarar Vivianne Lötvik och tillägger:

– Sedan vill de även veta hur eleven mår i skolsituationen i dag.

Hur mår hen i dag?

– Vi håller på att utreda det, men hen kommer ju till skolan och är glad och positiv.

Är det här ett enstaka fall eller sker sådant ofta?

– Barn kränker hela tiden. De gör saker som inte är genomtänkta och vi jobbar med det. Vår uppgift är att lära barnen att vara i grupp.

Sker det ofta att kränkningar missas?

– Det handlar inte så mycket om att de missas utan om att lärarna inte ser det som en kränkning utan som en konflikt.

Kan det då har varit så att även andra elever har utsatts för kränkningar men att det har tolkats som konflikter?

– Så är det säkert, men det vi ser och hör, det tar vi tag i, säger Vivianne Lötvik och tillägger att det för det mesta inte gäller jättestora saker.

Eleven i det här fallet har blivit slagen och sparkad. Var det då inte tydligt att det kan vara en kränkning?

– Det är inte det som Skolinspektionens föreläggande innehåller utan de vill att vi ska säkerställa hur den här eleven har det i dag. Det har ju skett, det är det ingen snack om.

Vill du inte uttala dig om det som har skett?

– Jag kan inte det, det här har pågått under för lång tid. Vi har vidtagit åtgärder och ska utbilda alla så att de vet när vi ska göra en kränkningsanmälan.

Hur ser du på din egen roll i det här?

– Jag har varit väldigt inblandad i de här kränkningarna och lagt mycket resurser på att få ordning på det. Jag kan inte säga att jag har dåligt samvete, säger Vivianne Lötvik och fortsätter:

– Sedan är det ju tråkigt att det har hänt. Ingen ska behöva känna sig utsatt.

När jag ringde dig förra veckan hade du inte sett föreläggandet ännu. Då hade det funnits i kommunposten i över en vecka. Hur kom det sig?

– Jag hade inte läst det än. Det går till registrator och sedan in i en specifik inkorg och där hade jag inte tittat.

Prioriterar ni det här?

– Självklart gör vi det. Sådant får inte förekomma. Sedan kan vi inte alltid förhindra det men vi måste jobba så preventivt som vi kan.

Mobbning i skolan

Enligt 1177 avser mobbning att någon kränks upprepade gånger. Sådana kränkningar kan se ut på olika sätt och kan innefatta till exempel misshandel, uteslutning och elaka kommentarer.

Skolan har en särskild skyldighet att förhindra mobbning.

Stiftelsen Friends skriver på sin hemsida om mobbning i skolan: "När en elev känner sig kränkt är skolan skyldig att anmäla, utreda och vid behov vidta åtgärder. Alla som arbetar i skolan måste ingripa när de får kännedom om att en elev upplever sig kränkt."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!