2018 klubbades detaljplanen för Gripsholms backar igenom på kommunfullmäktige. Tanken är att det ska byggas både bostäder och centrumverksamhet väster om Blåbärsskogen i Mariefred. Större delen av området som ska exploateras är i dag golfbana. Exploatör är Unipeg Gripsholm golffastighet AB.
Det handlar om 250–350 bostäder. Det är radhus, kedjehus, parhus och stadsvillor som kan byggas. Det finns även möjlighet att bygga flerbostadshus.
Men beslutet om detaljplan upphävdes av mark- och miljödomstolen i Nacka förra året. En privatperson och Statens fastighetsverk hade överklagat beslutet.
Domstolen prövade påverkan på kulturmiljö, riksintresse och statligt byggnadsminne. Vidare prövades trafiksäkerhetsfrågor, möjligheter att anordna tillfartsväg och om det fanns behov av miljökonsekvensbeskrivning.
Det var på grund av trafikfrågan som domstolen sedan upphävde beslutet om detaljplan. Detta för att underlaget om tillfartsväg till planområdet var bristfällig och den administrativa planbestämmelsen saknade stöd i plan- och bygglagen.
Nu har kommunen sett över detaljplanen igen och skickat ut ett nytt förslag på samråd.
– Den här planen tog lite längre tid än vad vi trott från början men det är inga konstigheter. Vi följer det mark- och miljödomstolen har sagt och nu har vi rättat till efter domstolens beslut, säger Magnus Stuart (M), ordförande miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.
Hur ska tillfartsväg lösas nu?
– Detaljplanen förutsätter och möjliggör att uppföra en tillfartsväg med anslutning till väg 223. Tidigare fanns det en bestämmelse med villkor som sa när den skulle uppföras, nu förutsätter detaljplanen att den ska uppföras direkt. Under byggtiden finns det möjlighet för fastighetsägaren att ansöka om tillfällig anslutning hos Trafikverket. Skogsborgsvägen ingår inte i den här detaljplanen, berättar Daniel Quick, planarkitekt på Strängnäs kommun.
Han säger vidare att hur utformningen av anslutningen till väg 223, Stallarholmsvägen, ska se ut bestäms först när en vägplan produceras.
– Det gör att trafikområdet vid den tilltänkta korsningspunkten måste planeras med generös yta. Ytan har Trafikverket godkänt i planförslaget.
Samrådsperioden pågår till och med den 8 maj. Fram tills dess går det att lämna in skriftliga synpunkter till Strängnäs kommun.