Kioskägaren tvingades kasta kyl- och frysvaror

"Klart att man är mer ledsen än glad." Mehmet Ariz som driver Direkten i resecentrum summerar över fyra dygn med strömavbrott som slagit hårt mot hans rörelse.

Direkten öppnade igen på onsdagen efter den ofrivilliga pausen som varade i över fyra dygn.

Direkten öppnade igen på onsdagen efter den ofrivilliga pausen som varade i över fyra dygn.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2024-02-28 12:09

Vid halv sex-tiden på onsdagsmorgonen kunde kiosken åter slå upp portarna.

– Jag märker en minskning av kunder nu. Det beror dels på alla tågförseningar i vinter, dels på strömavbrottet nu. Men alla kanske inte känner till att resecentrum öppnat på nytt, säger Mehmet Ariz.

– Annars brukar vi ha rusning på morgnarna, tillägger han.

undefined
Ägaren Mehmet Ariz hävdade att det var färre kunder än vanligt som besökte Direkten på onsdagen. "Alla kanske inte vet att resecentrum är öppet igen, det brukar vara rusning annars."

Det var i fredags förmiddag som strömmen gick i byggnaden på grund av vatten i ett ställverk.

Utan el blev det svårare och svårare för Mehmet Ariz att driva sin butik. Glassen smälte, kaffebryggarna strejkade och drickakylarna blev varma.

– Synd att vi inte fick veta direkt att avbrottet skulle bli långvarigt. Nu kom ju ett beskedet kring klockan 16 att resecentrum skulle hålla stängt hela helgen, säger Mehmet Ariz som dock inte vill gå ut med någon kritik.

– Alla som försökt åtgärda problemet har gjort ett fantastiskt jobb. Jag har sett det med egna ögon.

I måndags blev han insläppt på sin arbetsplats och kunde börja kassera dåliga varor.

undefined
Vissa hyllor gapade tomma, glassboxen var tömd och personalen fick tillverka egna smörgåsar i kölvattnet av strömavbrottet.

– Allt mjökrelaterat fick vi kasta, säger Mehmet Ariz som innanför butiken har flera stora kylar och frysar.

I tisdags eftermiddag kom beskedet att resecentrum skulle öppna igen. Allt fungerade som vanligt – förutom Direkten.

Det var liksom inte bara att trycka på en knapp och sen ta emot kunder.

Mehmet Ariz igen:

– Men vi var här och förberedde. Dessutom beställde jag nya varor från Willys och handlade på Café Prinsen. Vi fick bre nya mackor själva. Vi har dessutom tvingats göra rent flera gånger.

undefined
Hanna von Zweigbergk, kommunikatör på SFAB uttalar sig om stoppet i rulltrapporna: "Kan ha orsakats av en sten."

När tidningen besöker Direkten droppar i varje fall en och annan kund in. Men utbudet är fortfarande lite begränsat. Glassfrysen, till exempel, gapar tom.

Vad händer ekonomiskt nu, jag misstänker att du förlorar en hel del pengar på grund av strömavbrottet?

– Ja, jag har pratat med försäkringsbolaget som i sin tur ville höra med kommunen vad som hänt. Innan det kan jag inte fylla i några blanketter.

Apropå resecentrum stannade rulltrapporna igen mitt i onsdagens morgonrusning.

undefined
Två av totalt fyra rulltrappor på resecentrum. Det uppstod ett stopp under onsdagsmorgonen.

Hanna von Zweigbergk, kommunikatör på Strängnäs fastighets- och bostads AB:

– Ja, det stämmer. Men felet avhjälptes snabbt. Det ska inte ha något samband med strömavbrottet. Vi tror snarare att grus kan ha fastnat i maskineriet.

– Men hissarna fungerade som vanligt under den här stunden, och jag vet inte om alla rulltrappor strejkade.

Har ni haft kontakt med Mehmet Ariz apropå hans problem?

– Vår förvaltare har en dialog med honom.

Förvaltaren i fråga heter Kristian Segerstedt.

 – Jag ska träffa vår hyresgäst under fredagen för en vidare dialog. Men vi har även haft tät kontakt under avbrottet, och jag var med när han kasserade sina varor i måndags, konstaterar han.

Karta: Direkten Resecentrum Strängnäs
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!