Solen lyser över Strängnäs och Visholmen. Nästan all snö har töat bort och isen har börjat släppa greppet om båtbryggorna. Strategiskt placerad vid hamninloppet, kommer det nya stationshuset att ge de frivilliga sjöräddarna ett utmärkt läge för att rycka ut på mellersta Mälarens vattenleder. När den nya byggnaden invigs blir det Sjöräddningssällskapets 68:e sjöräddningsstation i Sverige.
Lars Tysklind är stationsansvarig på RS Strängnäs. Han har varit med på resans gång sedan sju år tillbaka, och menar att det nya stationshuset kommer att vinna värdefulla minuter åt räddningsstyrkan. Från det gamla stationshuset, som ligger cirka tvåhundra meter från bryggan, har avståndet och den tunga räddningsutrustningen gjort att sjöräddarna förlorat värdefull tid.
– Det nya stationshuset ger oss riktigt bra möjligheter. Nu finns utrustning i huset så nära båten och det är precis som det ska vara. Det gör att utryckningstiden kapas med fem till tio minuter och förbättrar våra förutsättningar, säger Lars Tysklind.
Han fortsätter:
– Vi har haft jour från Strängnäs i sju år, och trots att vi har hållit i den till hundra procent, har vi inte varit en egen station. Men vi hade å ena sidan inte fått en egen station om vi inte haft förutsättningarna – och där har Strängnäs kommun bidragit ekonomiskt. Vill kommunen sedan i framtiden profilera sig som en sjöstad, då är det också logiskt att ha en sjöräddningsstation i ett område som på Visholmen.
Sammanlagt arbetar 18 personer ideellt på stationen i Strängnäs. Båtflottan, som består av en mindre räddningsbåt och en inlånad svävare från Sjöfartsverket, behöver utökas. Nu arbetar Sjöräddningssällskapet för att hitta en eller flera donatorer som kan köpa in en åttameters sjöräddningsbåt som, enligt Lars Tysklind, kostar upp till två miljoner kronor.
– Jakten på den som vill donera en ny sjöräddningsbåt pågår väldigt aktivt, säger han.
Vem eller vilka köper en räddningsbåt för två miljoner kronor till en ideell organisation?
– Det kan vara familjer, privatpersoner eller företag. Det stora är att den som köper båten också får bestämma namnet på den. Alla båtar i landet har olika namn. Endast fem eller sex båtar av hela flottan på 200 båtar är delfinansierade eller insamlade. Sjöräddningssällskapet står för 70 procent av alla sjöräddningstjänster, säger Lars Tysklind.