Möjligheten gavs inom ramen för Europeiska ungdomsparlamentet, ett slags rollspel där elever från flera skolor runtom i landet testar på hur det är att representera ett land i EU-parlamentet.
Inom programmet har ungdomarna fått i uppgift att argumentera för en ståndpunkt hämtat ur dagsaktuell europeisk politik. I deras fall gäller det frågan om EU bör ha en hårdare diplomatisk linje mot Kina, med tanke på kritiken mot landets behandling av minoritetsgruppen uigurer.
– Vi argumenterar för att EU ska ta hårdare tag, säger Lukas Adolfsson, en av de fyra eleverna, några timmar innan debatten.
– Vi har jobbat mycket på det här under nästan hela veckan. Vi är lite nervösa, men väldigt taggade.
Sammanträdet hålls digitalt och kan därför ske trots coronapandemin.
Varför valde ni att vara med i ungdomsparlamentet?
– Vi kände alla att vi är intresserade av politik och samhällskunskap. Vi pratar mycket om EU, det är ett ämne som intresserar oss ganska mycket.
Om allt går bra i fredagens regionala debatt kan eleverna avancera till nästa debattrond som hålls nationellt. Efter det finns ytterligare en rond med elever från hela EU.
Det är inte första gången Europaskolans elever deltar i ett liknande möte.
– Frågorna som är aktuella i Europa är aktuella även för våra elever. Dessutom så är det ett bra tillfälle till att lära sig debattera och argumentera, säger Johan Sandell, lärare på Europaskolan.