– Det känns bra att Strängnäs även fortsättningsvis har en skoaffär, och det behövs butiker här i centrum, säger Margareta Svensson när tidningen kommer på besk.
Hon är en av de verkliga trotjänarna i Galleria Präntaren, som såg dagens ljus 1989.
– Jag tog över här efter Sko-Nilsson, det var 1991, berättar Margareta Svensson.
Varför sker ägarbytet nu?
– Mannen som tar över, Djordje Maric, äger en skoagentur och har därför varit här med jämna mellanrum. Jag har handlat av honom. Han visade sitt intresse för affären och på så sätt fick jag chansen att lämna över.
Vad tänker du göra i stället?
– Först och främst ska jag ta det lugnt, det känns i kroppen att man jobbat i nästan 55 år. Sen vill jag göra saker som jag inte haft tid till förut, som att lära mig spela golf.
Vad kommer du att sakna mest?
– Kunderna.
Margareta Svenssons totala utförsäljning som nyligen startade råkar olyckligtvis sammanfalla med den andra coronavågen.
– Dessbättre är butiken rymlig, man behöver inte stå på varandra. Men visst är jag rädd. På det hela taget tycker jag ändå att vi klarat oss bra rent kundmässigt. Sommaren blev bättre, det kom många turister hit från bland annat Stockholm. De upptäckte stan och besökte även butikerna.
Djordje Maric hoppas och tror att Margareta Svensson kan vara med på ett hörn även efter ägarbytet.
– Jag vill se en smidig övergång, och skulle gärna använda hennes som konsult, säger Södertäljebon.
– Det är en bra, stabil butik. Jag har känt Margareta länge, diskussionen om att jag en dag kunde ta över har vi haft i flera år, fortsätter han.
Genom sitt arbete är han inte helt obekant med Strängnäs. Isabella Maric, hans dotter, har dessutom bott en period i stan.
– Det är hon och jag som ska driva Skobutiken tillsammans. Vi behåller dessutom en från den befintliga personalstyrkan, berättar Djordje Maric.
Ska du behålla agenturen och fortsätta resa?
– Ja, men resandet går i vågor. Så jag kommer även att tillbringa mycket tid i butiken.
Ska det bli kul?
– Jag har drivit skoaffärer tidigare och längtar tillbaka, det gör jag faktiskt. I Strängnäs finns dessutom en trogen kundkrets, jag är försiktigt optimistisk. Målet är att fräscha upp saker och ting, men vi ska också behålla mycket av det gamla, summerar Djordje Maric.