– Vår arbetshypotes är att utöka bredvid det befintliga området, förklarar återvinningschefen Kent Briby.
Vid flera tillfällen har Esem informerat politiker i Strängnäs kommun om sitt huvudspår, bland annat de i teknik- och servicenämnden i april.
– Området vi sneglar på omfattar 20–30 hektar, säger Kent Briby.
Ska detta bli verklighet lär bolaget ändå få vänta.
– Ja, det handlar om minst två år i fall vi söker deponitillstånd för schaktmassor. Sevabs styrelse måste säga ja, liksom Strängnäs kommun och länsstyrelsen. Jag tror även att Miljöprövningsdomstolen behöver uttala sig, så tillstånd tar alltid lång tid.
Till att börja med måste kommunen förstås godkänna att bolaget arrenderar ytterligare mark.
– Vi har samma problem i Eskilstuna, att deponin har blivit full, säger Kent Briby.
Är ni inte lite sent ute?
– Visst hade man kunnat agera tidigare. Men det har verkligen byggts mycket bara de senaste åren, vilket har genererat stora schaktmassor.
Är det panik?
– Nej, men vi bör agera skyndsamt.
Finns det mycket ekonomi i just det här?
– Företagare som dumpar jordmassor betalar 100 kronor per ton. Det blir betydligt dyrare om de måste bege sig till Västerås eller Örebro för att lämna sitt avfall.
Att inte ha en deponi skulle innebära en intäktsförlust på cirka 25 miljoner kronor, medan transportkostnaderna ökar.
Du nämner att Eskilstuna är i samma situation med sin deponi, hade ni kunnat göra någonting gemensamt?
– Ja, det vore möjligt eftersom vi är ett och samma driftbolag, säger Kent Briby.
Stadsskogens milspår skulle enligt informationen vara i farozonen om ni får ert tillstånd.
– Vår plan är att bygga ut etappvis och delen med spåret som ligger uppe vid skogskanten är det sista som skulle beröras. Jag är själv löpare och tror att det går att hitta en lösning.
Kristina Svinhufvud är återvinningsstrateg på Strängnäs kommun.
– Bra att veta är att schaktmassor inte är ett avfall som kommunen måste ta emot, det råder fri marknad och det finns redan privata aktörer i Strängnäs som har deponi och kanske även återanvändning. Så är detta ett kommunalt uppdrag, är en IFA-deponi (icke farligt avfall, red anm.) en kommunal angelägenhet i Strängnäs? frågar hon sig.
– Den samhällsekonomiskt och miljömässigt bästa lösningen är om schaktmassor går att återanvända, säger hon vidare.
Anders Jonsson, samhällsbyggnadsstrateg på Strängnäs kommun, har varit delaktig i processen.
– I en förstudie tittade Esem på sju olika platser och kom fram till att den vid Kvitten var mest lämpad, säger han.
De sex som fick stryka på foten var Gorsinge, Gorsingelund, Valsberga, Byringe, Norra skogen och Stora Sundby.
"Det finns stora fördelar att koncentrera denna typ av verksamhet i stället för att sprida ut den över fler platser", står att läsa i förstudien. Det noteras även att avståndet till Strängnäs centrum bara är några kilometer, samtidigt som Kvitten ligger nära både E 20 och riksväg 55, vilket är positiva faktorer.
– Sevab kommer att inkomma till oss med en förfrågan, säger Anders Jonsson.
Vad säger du om att motionsspåret skulle vara hotat ifall det blir en ny deponi vid Kvitten?
– Visst pratar vi om ett rekreationsområde och att man måste väga intressen mot varandra. Men en möjlighet är att så småningom dra spåret ovanpå deponin.