Företaget som räddade Tosteröbron fyller 30 år

El och driftteknik firade 30 år under torsdagen. Dagen till ära hölls öppet hus för besökare. Tidningen fick även en exklusiv inblick i hur det gick till när företaget "räddade" Tosteröbron.

El och driftteknik har funnits i kommunen i tre decennier. På torsdagen höll företaget öppet hus för att berätta om sin historia.

El och driftteknik har funnits i kommunen i tre decennier. På torsdagen höll företaget öppet hus för att berätta om sin historia.

Foto: Oscar Stomberg/Privat/Montage

Strängnäs2023-09-16 12:14

El och driftteknik startades 1992 och låg ursprungligen i närheten av där Dahl och Cykelcenter finns i dag.

Flytten till de nuvarande lokalerna skedde 2008.

– Vi började få mer och mer jobb mot Stockholm och Södertälje, så då beslutade vi oss för att sälja vår andra lokal i Eskilstuna och satsa här istället, berättar Kjell Lundagårds som drev företaget fram till 2019.

undefined
Kjell Lundagårds startade El och driftteknik 1993. Han lämnade över företaget för fyra år sedan.

Kärnverksamheten är fortfarande omlindningar och reparationer av elmotorer, men med åren har det även tillkommit en industributik samt service- och installationsmöjligheter.

– Det unika med en lindarverkstad är att elmotorer finns överallt, både i fläkten hemma i köket och i industrin. Vi reparerar framför allt industrimotorer. I en sådan sitter det massor av koppartråd som gör att den drivs runt när man kopplar på ström. Den tråden brinner upp efter en tid, det kan vara för att den blivit för gammal eller arbetat i varm miljö. Då tar vi hit motorn och byter ut koppartråden. Det är ett helt unikt hantverk.

Under sina 30 år i kommunen har företaget blivit en viktig samarbetspartner för flera av kommunens industrier, berättar Kjell Lundagårds. Bland annat har de reparerat enorma motorer på flera ton åt Åkers Sweden.

För kommuninvånarna har företaget kanske framför allt en bedrift på sitt cv som ligger extra varmt om hjärtat.

undefined
Renovering av en fyra tons el-motor tillhörande Åkers Sweden utförd av Kjell Lundagårds år 1995. Den tyngsta elmotorn El och driftteknik någonsin renoverat.

Den gamla Tosteröbron från 1936 var under en lång tid anledning till huvudvärk för såväl öbor som fastlänningar. Hade man tur låste sig bara bron i någon halvtimme innan en jourtekniker kunde komma och lösa problemet; hade man otur kunde man få vänta i flera timmar.

– Jag bodde själv på Tosterösidan när jag var liten, så jag vet hur krångligt det var med bron under många, många år, säger Michael Andersson, platschef och vd.

I fjol fick El och driftteknik frågan från kommunen om de kunde komma för att se över bron och om det var något de kunde göra åt den.

Michael Andersson bestämde sig för att åka dit och ta med sig ett gäng anställda med så bred kompetens som möjligt.

– Det var en tekniker, en elektromekaniker, en elektriker och en motorlindare. Det var nästan som början på en Bellmanhistoria.

undefined
Det var med den här egenbyggda maskinen som Kjell Lundagårds startade hela verksamheten.

På varsitt håll stod sedan kvartetten och iakttog en manuell broöppning för att kunna felsöka problemet.

Vid uppsamlingen svarade alla fyra samma sak: bron är felbyggd.

– Jag vet inte hur länge motorn hade suttit där men den var byggd för likström. När man sedan gick över till växelström så räknade man inte rätt på styrkan. En likströmsmotor är ju mycket, mycket starkare, så för att få motorn att funka vid övergången var man tvungen att skruva ner farten så otroligt långt ner att det knappt fanns någon ork kvar i maskinen, säger Michael Andersson och fortsätter:

– Det är ungefär som att försöka fickparkera på femmans växel.

Kvartetten fick plocka hem motorväxeln och göra ett försök över natten för att få ordning på motorn. Till morgonkvisten var de tvungna att vara färdiga, i och med att bron behövde vara i bruk dagen därpå.

Lättare sagt än gjort.

– Vi fick stå här inne hela natten för att få bort en koppling som inte gick att dra bort.

Vad gjorde ni istället?

– Vi fick såga av axeln och svarva ur tappen för att behålla kopplingen.

undefined
Öppet hus 1994, ett år efter att El och driftteknik öppnat sin verkstad.

Michael berättar att de fyra stod i sex timmar och kläckte ur sig idé efter idé, men gick bet på varenda en.

– Vi bröt ihop och var skitarga på varandra och på oss själva. Besvikelsen var total. Till slut fick vi ett sådant riktigt vansinnesutbrott och så tänkte jag nu får det bära eller brista, så då tog vi bara fram en slägga och klappade till den.

Runt tre-tiden på morgonen klev de ut ur verkstaden. Vid klockan sju var de klara, lagom till deadline.

Kopplingen har Michael sparat inne på sitt kontor som ett "hatobjekt".

Vad känner du när du ser den i dag?

– Jag får lite kräkkänslor. Det var en sådan otrolig press den natten.

undefined
Kjell Lundagårds visar hur det går till när man byter ut koppartråden i en elmotor – ett långt och invecklat arbete som kräver goda förkunskaper.

Vid första testkörningen var allting nästan 100 procent löst. Det som kvarstod var bara några små justeringar i tider och inbromsningarna.

– Någon gång senare hörde jag att de gjort över 800 öppningar helt problemfritt. Och det var ju ett tag sedan nu. Jag fick höra från de som nu har jour över bron att det är ett ganska lökigt jobb nuförtiden, säger Michael Andersson och skrattar.

– Jag känner mig otroligt stolt att få varit med i lösningen på bron speciellt eftersom jag själv har irriterat mig på den i 30 år.

Karta: El & Driftteknik i Strängnäs AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!