Kränkningar är vanligt förekommande i Strängnäs skolor, som tidningen nyligen har rapporterat om. Följderna kan bli allvarliga:
– Vi vet att barn som utsätts för kränkningar och mobbning far illa på massa olika sätt, inte bara nu utan det hänger med, berättar Patrick Konde.
Depression, suicidaltankar, ångest och mental ohälsa är tydliga riskfaktorer, även senare i livet.
Att vuxna engagerar sig mot mobbning är därmed inte bara viktigt rent moraliskt, anser Patrick Konde. Att alla människor inte får ut sin fulla potential kostar samhället mångmiljardbelopp.
För att stå emot mobbning i skolan krävs det en stabil hemmamiljö som inbjuder till samtal om ens mående.
– Det handlar om att skapa ett tryggt hem där det känns naturligt att man kan berätta om hur man mår, inte bara när det är något dåligt som har hänt.
Risken är annars att ett barn skäms och inte vågar tar upp när hen blir utsatt.
Hur gör man det rent praktiskt?
– Man kan till exempel ha rutinen att gå en runda och fråga hur folk mår, kanske kring maten. Sedan är det viktigt att föregå med gott exempel. Om barn märker att de vuxna är vana vid att prata om hur de mår kan de själva också göra det.
Om ens barn vid ett sådant tillfälle berättar om något jobbigt är det viktigt att låta barnet prata till punkt, förklarar han.
– Det är vanligt att vårdnadshavare blir rädda och tar över, men låt barnen äga beskrivningen.
I nästa steg ska man söka ett samtal med skolan som har ett lagstadgat ansvar att arbeta mot kränkningar. Även här rekommenderar Patrick Konde att skolan och vårdnadshavare har en ömsesidig dialog redan innan något dåligt händer.
Stiftelsen Friends erbjuder rådgivning i kontakten med skolan. Om skolan ändå inte agerar finns det möjlighet att anmäla det till Skolinspektionen och Barn- och elevombudet.
Att bryta mobbningsmönster handlar sedan om att ändra strukturer i till exempel skolan.
– Mobbning handlar ofta om olika beteenden som ger social status. Att få med sig andra människor är centralt för varför mobbning förekommer, säger Patrick Konde och fortsätter:
– Då är det viktigt när skolan sedan agerar att det riktas mot beteendet och inte personen. Det gäller att visa att det finns andra sätt att bli populär på. Social status kan även betyda att någon är duktig på lektioner eller på fotboll. Eller att man är en bra kompis.