Kommunen fick först kännedom om situationen genom en visselblåsare. Informationen gjorde gällande att en enhetschef hade anställt två nära släktingar. Enligt anmälaren hade enhetschefen även anlitat sitt barns företag för att utföra arbetsuppgifter åt kommunen.
Kommunen tillsatte en utredning med hjälp av en extern juristbyrå för att granska fallet. Utredningen konstaterade att det förelåg jäv då chefen själv hade haft hand om annonseringen och rekryteringsprocessen för tjänsten för den ena släktingen. I fallet för den andra släktingen kunde juristbyrån inte fastslå att situationen hade varit jävig, men menade att det var troligt.
Enhetschefen säger till SVT att hen inte slogs av tanken att det kunde röra sig om jäv.
Ytterligare ett ärende som juristbyrån granskade handlade om ett ramavtal som kommunen tecknade med ett företag som ägs av enhetschefens barn. Enligt SVT handlar det totalt om åtta miljoner kronor som företaget fakturerade Strängnäs kommun under en fyraårsperiod. Företaget som chefens dotter drev är verksamt inom ett område som enhetschefen arbetar med.
Enhetschefen undertecknade inte avtalet men har däremot attesterat ett antal av företages fakturor.
I juristbyråns mening har enhetens verksamhet inte hanterats professionellt och de föreslår kommunen att upprätta nya rutiner kring jäv och korruption.
Anna Kropp, HR-chef på kommunen säger att det är viktigt att rekryteringsprocessen är tillförlitlig och rättssäker så att rätt person med bäst kompetens för uppdraget får jobbet.
– Det är allvarligt och olämpligt att en chef hanterar rekryteringsprocessen ensam när anhöriga har sökt. I dessa två fall visade det sig ändå av utredningen att de anställda personerna var rätt personer för tjänsterna, den ena hade företrädesrätt och där styr lagen oss, den andra bedömdes vara den mest kvalificerade av samtliga sökanden till tjänsten. Men som sagt så var det högst olämpligt att chefen ensam hanterade rekryteringsförfarandet, även om det var den mest kvalificerade som fick tjänsten, skriver hon i ett mejl till tidningen.
Enligt henne har de åtgärder som vidtagits handlat om tre delar, att gnomföra samtal med berörd chef, att uppdatera rutiner för att tydliggöra informationen gällande rekrytering, upphandling, attestering och jävsituationer samt att muntligen och skriftligen påminna samtliga chefer om rutinerna.